blog

Drie gamechangers voor de maakindustrie in 2018

Business

‘Met een product alleen kunnen bedrijven zich tegenwoordig niet meer onderscheiden. Fabrikanten zijn door middel van servitization in staat deze negatieve ontwikkeling op te vangen.’

Drie gamechangers voor de maakindustrie in 2018

Internet of Things-technologie al tijdens het ontwerpproces verwerken in producten, een nieuwe manier van 3D-printen die bedrijfskosten terugdringt, en fabrikanten die een meer servicegericht businessmodel hanteren om hun concurrentiepositie en inkomstenstroom te optimaliseren. Dit zijn de drie meest ingrijpende voorspellingen voor 2018.

  1. IoT-technologie wordt in het ontwerpproces meegenomen

     

De maakindustrie is een van de markten die steeds meer met Internet of Things (IoT) te maken krijgt. Zo realiseren ook steeds meer fabrikanten zich dat er veel nieuwe mogelijkheden ontstaan als IoT-technologieën al in het ontwerpproces van producten en apparaten worden betrokken. Bijvoorbeeld niet alleen om de prestatie van deze apparatuur te monitoren om eventuele reparaties te voorspellen, maar ook hoe en wanneer de apparatuur wordt gebruikt. En dat levert belangrijke concurrentievoordelen op. Het IoT is als het ware het zenuwstelsel van een product en in 2018 kan dit zenuwstelsel meer dan alleen signalen oppikken. Dan verandert deze technologie in het brein van het product, dat constant informatie verstuurt, ontvangt, ontwikkelt en verzamelt, en daarbij nieuwe diensten en inkomstenstromen creëert.

  1. 3D-printing wordt eindelijk volwassen

Hoewel 3D-printen bij veel mensen een ‘wauw’-reactie uitlokt wanneer ze het voor het eerst zien, heeft de technologie tot nu toe de verwachtingen nog niet helemaal waargemaakt. In 2018 zou dit met de komst van nieuwe ontwikkelingen weleens kunnen veranderen en wordt deze technologie – net als het IoT zelf – volwassen.

Allereerst betreedt een nieuwe generatie 3D-printspecialisten de markt met nieuwe, snellere, beter verbonden en geautomatiseerde systemen die de tijdrovende voor- en naverwerkingsprocessen verkorten  – zaken waardoor de technologie voorheen nog niet op grote schaal werd ingezet. Zo zijn verschillende bedrijven bezig 3D-printers te ontwikkelen, die zeer schaalbaar zijn en tot tweeduizend componenten per dag kunnen printen. Met dit soort printers zijn de kosten van de technologie flink te verlagen, waardoor het 3D-printen een vlucht kan nemen.

Ook de luchtvaartindustrie profiteert van 3D-printen. Zo heeft deze sector de nieuwe GE-turboprop ATP Engine ontwikkeld. Dankzij het gebruik van 3D-printen is het aantal onderdelen van de motor teruggebracht van 855 naar twaalf en is de motor lichter, compacter, bespaart hij vijftien procent in brandstofverbruik en heeft hij tien procent meer cruise power dan motoren van de concurrentie.

Door deze voordelen zullen we in 2018 waarschijnlijk zien dat productiebedrijven ook gebruik gaan maken van nieuwe 3D-printtechnologieën.

  1. Servitization brengt steeds meer geld in het laatje

De grootste voorspelling voor 2018? Steeds meer fabrikanten zullen overstappen op een servicegericht businessmodel, oftewel: op servitization.

Met servitization krijgt dienstverlening – naast het gewone productaanbod – een steeds grotere rol in het businessmodel van een bedrijf. Zo voorziet Philips, Schiphol van ‘Lighting-as-a-Service’. Dit houdt in dat Schiphol alleen betaalt voor het licht dat het gebruikt, terwijl Philips eigenaar blijft van alle armaturen en installaties. Philips en zijn partner Cofely zijn samen verantwoordelijk voor de werking en duurzaamheid van het systeem, alsook voor het hergebruiken en recyclen ervan. Deze oplossing heeft voor Schiphol geleid tot vijftig procent minder energieverbruik, zonder ook maar één lamp te hoeven aanschaffen.

Eenzelfde soort ontwikkeling vond plaats bij de internationale meubelfabrikant Nowy Styl Group, waar servitization een flinke groei mogelijk heeft gemaakt. In 2007 introduceerde het bedrijf de slogan ‘for us, chairs are not enough’, waarmee het de verandering inzette van ‘alleen’ fabrikant naar adviesgroep voor kantoorinrichtingen. Nog een voorbeeld is een schoonmaakproductenfabrikant die begon met het aanbieden van doseringssystemen als aanvullend product. Het belangrijkste doel voor de klanten van dit bedrijf was het hygiënisch houden van hun pand. Het bedrijf speelde hierop in door de klanten te helpen de producten zo effectief mogelijk te gebruiken, de juiste accessoires te kiezen en de juiste routine vast te stellen – allemaal factoren die nodig zijn om een pand schoon te houden.

Meer waarde creëren

Al deze bedrijven zagen in dat technologie zich razendsnel ontwikkelt en dat het daarom weinig uitmaakt hoe mooi het ontwerp van een stoel is, of hoe effectief een schoonmaakproduct is. Met een product alleen kunnen bedrijven zich tegenwoordig niet meer onderscheiden, en dat levert minder waarde op. Fabrikanten zijn door middel van servitization in staat deze negatieve ontwikkeling op te vangen, omdat klanten altijd bereid zijn voor service te betalen, ongeacht de trends op het gebied van technologie.

Bij 68 procent van de productiebedrijven is servitization al een integraal onderdeel van het bedrijf, of is volop in ontwikkeling. Dat blijkt uit de IFS Digital Change Survey, een onderzoek waarvoor onderzoeks- en contentbureau Raconteur Custom Publishing diepte-interviews afnam onder 750 beslissers in de sectoren olie en gas, luchtvaart, bouw, productie en dienstverlening. Bijna drie op de tien bedrijven kunnen nog waarde halen uit servitization. Deze bedrijven lopen nu namelijk extra inkomsten en nieuwe manieren om hun dienstverlening te ontwikkelen mis.

In combinatie met nieuwe technologieën als het IoT krijgt servitization nog een extra laagje. Dankzij sensoren die aangeven wanneer een product of apparatuur onderhoud nodig heeft, is het mogelijk een geautomatiseerde dienstverlening  te implementeren, die voor de serviceorganisatie van bedrijven verschillende voordelen oplevert op het gebied van efficiëntie.

Antony Bourne is Global Industry Director High-tech and Industrial Manufacturing bij IFS. Zijn voorspellingen zijn onder andere gebaseerd op de resultaten van het onderzoek IFS Digital Change Survey.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels