nieuws

Soft skills zijn in digitaal tijdperk belangrijk

Carriere & mensen

Nederlandse CEO’s vinden het ontwikkelen van zogenoemde soft skills bij hun mensen net zo belangrijk als het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Een overgrote meerderheid van de respondenten in de CEO Survey van PwC zegt dat ze in dit digitale tijdperk zowel de softe als digitale skills binnen hun organisatie moeten versterken. Aan de CEO Survey 2018 namen wereldwijd ongeveer 1.300 CEO’s deel, waarvan 65 in Nederland.

Soft skills zijn in digitaal tijdperk belangrijk
(foto: uit rapport Human value in the digital age)

Uit de CEO Survey komt naar voren dat bestuurders purpose-leidend zijn in het nemen van beslissingen over het automatiseren van banen en taken. Verder voelen de topmannen en -vrouwen zich verantwoordelijk voor het omscholen van werknemers als hun banen verdwijnen doordat robots en kunstmatige intelligentie hun taken overnemen.

Salaris niet het belangrijkste

Het rekruteren van digitaal talent is moeilijk, vindt meer dan de helft van de Nederlandse CEO’s. De strategie die zij volgen om aantrekkelijk te worden en te blijven voor deze groep is het modernisering van de werkomgeving. Maar liefst 92 procent van de ondervraagde CEO’s is daar in meer of mindere mate mee bezig. Ook het implementeren van programma’s voor continu leren en ontwikkelen scoort hoog (89 procent), net als het aanbieden van flexibiliteit (87 procent). Nog steeds een ruime meerderheid, maar een veel kleinere (69 procent) verbetert het salaris als middel om nieuw talent aan te trekken.
Arbeidsmarktexpert Robert Charlier van PwC: ‘Vooral jonge mensen willen zelf bepalen hoe en wanneer zij werken. Ze willen een goede en stimulerende werkomgeving, met uitdagende opdrachten en collega’s die hen kunnen coachen. Ze willen op hun smoel kunnen vallen, om daarna ook weer op te staan. Ze willen bij wijze van spreken hun hond mee kunnen nemen en hun moeder uitnodigen voor de lunch. De grote technologiebedrijven in Silicon Valley bieden dit allemaal en zij krijgen duizenden open sollicitaties per jaar.’

De menselijke waarde in het digitale tijdperk

In het digitale tijdperk hebben we kwaliteiten nodig zoals nieuwsgierigheid, empathie en verbeeldingskracht. Kwaliteiten dus, die waarde toevoegen aan robots en machines. Vanuit deze invalshoek is techniek geen bedreiging meer, maar een aansporing om nog meer mens te zijn.

 

Meer informatie over het onderzoek: PwC

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels