nieuws

Studententeam TU/e onthult bus, rijdend op mierenzuur

Engineering

Team FAST, een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), onthulde donderdag 6 juli ’s werelds eerste systeem waarmee een bus kan rijden op mierenzuur. Hun zelfgebouwde systeem zit in een kleine trailer – door henzelf gedoopt tot ‘REX’ – waarin mierenzuur wordt omgezet in elektriciteit, gekoppeld aan een elektrische bus. Voordelen van het gebruik van mierenzuur zijn dat het duurzaam, CO2-neutraal, veilig en vloeibaar is.

Studententeam TU/e onthult bus, rijdend op mierenzuur

Hydrozine is de officiële naam van de brandstof. Deze bestaat voor 99% uit mierenzuur aangevuld met een middel dat de prestaties bevordert. De energiedichtheid wordt gebaseerd op het percentage aan waterstof, dat op ongeveer 5 % ligt. Als het geproduceerde waterstof samen met zuurstof uit de lucht water vormt, komt er 7,6 MJ / L vrij. Dit komt overeen met 2,11 kWh / L, een meer gebruikte eenheid in bijvoorbeeld de batterijtechnologie. Dit is een vaste waarde, omdat het een intrinsieke waarde van hydrozine is. Ter vergelijking: batterijen produceren 0,57 kWh / L en waterstof 0,75 kWh / L.

Nieuwe katalysatoren

Het team, bestaande uit 35 studenten, heeft de brandstof zelf ontwikkeld. Het concept is nog niet eerder bedacht aangezien tot voor kort katalysatoren nog niet krachtig, stabiel of bruikbaar genoeg waren om grote hoeveelheden waterstof te produceren. Sommige hadden een korte levensduur, waarna de katalysator kapot zou gaan. Andere produceerden koolstofmonoxide (CO), wat de brandstofcel kapot maakt. Maar in recent onderzoek zijn nieuwe katalysatoren ontdekt die wel krachtig, stabiel en bruikbaar genoeg zijn.

Schaalmodel 2016

In 2016 presenteerden de studenten een eerste schaalmodel dat de werking illustreerde. Na twintig maanden hard werken is nu een 42.000 keer krachtiger systeem klaar met een vermogen van 25kW.
In de door het team gebouwde trailer wordt hydrozine gesplitst in waterstof en CO2. Het waterstof wordt vervolgens gebruikt om elektriciteit op te wekken, waarmee de bus, een stadsbus van het Eindhovense bedrijf VDL, wordt aangedreven. Het team noemt de trailer een ‘range extender’, kortweg REX, omdat de trailer als losstaand onderdeel het bestaande bereik van de bus vergroot. Het team is nog bezig met de laatste tests, eind dit jaar moet de bus daadwerkelijk rijden.

Talrijke voordelen

De voordelen van hydrozine zijn talrijk. Het is een goedkoop en veilig alternatief om waterstof in te vervoeren, waar normaal gesproken grote tanks en hoge druk voor nodig is. De CO2 die ontstaat bij de splitsing wordt ook gebruikt bij de productie ervan, waardoor er netto geen CO2 ontstaat. Hydrozine heeft een vier keer zo hoge energiedichtheid als een accu en omdat hydrozine vloeibaar is zijn slechts kleine aanpassingen aan de huidige infrastructuur van tankstations nodig.
Bron/meer info: TU/e en Team Fast

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels