nieuws

Brussels Airport zet zelfrijdende bussen in op openbare weg

Engineering

De raad van bestuur van de Belgische vervoersmaatschappij De Lijn en het directiecomité van Brussels Airport Company hebben het licht op groen gezet voor het proefproject met een zelfrijdende elektrische bus op de luchthaven. Het voertuig dat hiervoor wordt ontwikkeld, zal één van de eerste zijn die in België rijden in volledig gemengd verkeer. Na de zomer van 2019 starten de testen zonder passagiers in UTrecht bij Nederlandse technologiebedrijf 2getthere, ontwikkelaar van duurzame mobiliteitsoplossingen. Begin 2020 komt de shuttlebus naar Brussels Airport voor verdere testen.

Brussels Airport zet zelfrijdende bussen in op openbare weg

In 2015 hebben Brussels Airport Company en De Lijn een principesamenwerking gesloten om zelfrijdende shuttles op de luchthaven in te zetten. Na verder studiewerk en de keuze voor de ontwikkelaar zetten beide bedrijven nu hun schouders onder het proefproject om een autonome shuttle op het luchthaventerrein te gaan testen.

Ontwikkeling en testfase

2GetThere zal de komende weken het project opstarten. De opdracht bestaat uit twee delen. Het eerste deel omvat de ontwikkeling en het grondig testen van de technologie tot midden 2020. In het najaar van 2019 houdt het technologiebedrijf de eerste voertuigtesten op de eigen terreinen in Utrecht. Als alles goed verloopt, komt de eerste zelfrijdende bus rond nieuwjaar 2020 naar Brussels Airport voor verdere testritten op de luchthaven. Het testtraject voor deze ontwikkelingsfase bevindt zich op de Brucargo bedrijvenzone.
De eerste fase met testen en ontwikkeling van de zelfrijdende bus zal twee jaar in beslag nemen. In deze periode kunnen De Lijn en Brussels Airport Company alle nodige veiligheidstesten uitvoeren in verschillende weersomstandigheden en verkeerssituaties. Tijdens de testperiode zullen nog geen passagiers, bezoekers of personeelsleden meerijden.

Reizigers in zelfrijdende shuttle vanaf 2021

Bij een positieve evaluatie van de eerste testfase van het project kunnen De Lijn en Brussels Airport Company beslissen om de zelfrijdende shuttle vanaf 2021 effectief in te zetten op de luchthaven voor het vervoer van passagiers, bezoekers en werknemers op het traject tussen de terminal en Brucargo.

Projectkosten

Brussels Airport Company en De Lijn verdelen de projectkosten. De Lijn betaalt de kosten van het natraject van mensen die met het openbaar vervoer (De Lijn, MIVB, NMBS) naar de luchthaven komen. De luchthavenuitbater neemt de kosten voor zijn rekening voor het vervoer van personen die niet verbonden zijn met het openbaar vervoer (personeel, bezoekers of passagiers).

Succesvolle projecten autonoom rijden

2getthere is niet aan zijn proefstuk toe. Meer artikelen over projecten van het bedrijf wereldwijd:

2getthere uit Utrecht legt grootste zelfrijdend transportsysteem ter wereld aan

2getthere uit Utrecht strijkt neer in Silicon Valley

Reageer op dit artikel