nieuws

Nieuwe op maat gemaakte servicevoertuigen zorgen voor slim onderhoud Westerscheldetunnel

Engineering

Al elektrotechnische installaties in de Westerscheldetunnel worden beheerd en onderhouden door de Westerscheldetunnel Maintenance Organisatie. De servicevoertuigen die worden gebruikt om voor het onderhoud aan de elektronische installaties onder het wegdek te doen, zijn aan vervanging toe. Vier nieuwe servicevoertuigen zijn in de maak.

Nieuwe op maat gemaakte servicevoertuigen zorgen voor slim onderhoud Westerscheldetunnel
Foto's: Feyter

De nieuwe servicevoertuigen die op maat worden ontwikkeld, gaan rijden onder het wegdek van de 6.6 kilometer lange tunnel, daar waar de elektrotechnische installaties zich bevinden. De technici gebruiken de voertuigen om zich door de onderhoudsruimte onder het wegdek te bewegen. Ze moeten voldoen aan strenge eisen om op de bijzondere locatie te worden ingezet. Feyter Forklift Services en Feyter Industrial Services werken gezamenlijk aan het ontwerpen en produceren van deze nieuwe servicevoertuigen. De testfase is inmiddels afgerond.

Rijden in twee richtingen

Omdat de onderhoudsruimte zeer beperkt is zijn de servicevoertuigen extreem compact, zowel in de breedte als in de hoogte. Desalniettemin wordt plaats geboden aan 2 personen en hun gereedschap. De voertuigen zijn zodanig ontworpen dat ze zowel aan de voor- als achterzijde kunnen worden bestuurd om eenvoudig in 2 richtingen te kunnen rijden. Dat is nodig omdat de beperkte ruimte geen plaats biedt om te keren.

Thermische verzinking en poedercoaten

Inmiddels is de testfase volledig afgerond en is het testvoertuig gedemonteerd. De ruwe staaldelen van de vier voertuigen zijn geproduceerd en gereed om de conserveringsfase in te gaan. De conserveringslaag wordt aangebracht met behulp van thermische verzinking. Tijdens dit proces worden verschillende fases doorlopen, waarbij alle staaldelen in 3 baden worden ondergedompeld.
In de eerste stap worden tijdens een natchemische voorbehandeling alle onzuiverheden van het staaloppervlak verwijderd. Vervolgens wordt het oppervlak met een vloeibaar oplosmiddel geactiveerd voor het verzinken. Daarna vindt het eigenlijke verzinken plaats. Hierbij wordt het staal ondergedompeld in gesmolten zink bij 450 °C. Op het staaloppervlak wordt een beschermende deklaag opgebouwd uit een legering van ijzer en zink met daaromheen een sterk hechtende laag zuiver zink.
Na het thermisch verzinken worden de staaldelen voorzien van een poedercoat beschermlaag. Het hele proces neemt ongeveer twee weken in beslag. Als de delen daarna terug komen bij Feyter Forklift Services kan aan de assemblage worden begonnen.

Onderhoudswerkzaamheden Westerscheldetunnel

Zoals iedere moderne tunnel zit de Westerscheldetunnel vol met elektronische systemen. Onder andere voor verlichting, signalering, ventilatie en natuurlijk de veiligheidssystemen, zoals het beveiligingssysteem wat er voor zorgt dat wanneer een auto te langzaam door de tunnel rijdt, dit direct wordt waargenomen door detectielussen in het wegdek. De tunneloperator krijgt een melding en kan de snelheden in de tunnel aanpassen, een rijbaan afsluiten met een rood kruis op de matrixborden en hij kan de bestuurder toespreken via een van de 300 luidsprekers in de tunnel. Al deze elektrotechnische installaties in de Westerscheldetunnel, die op z’n laagste punt 60 meter diep is, zijn aangelegd en worden beheerd en onderhouden door de Westerscheldetunnel Maintenance Organisatie.

Samenwerking

Feyter Group werd aangewezen als partner voor de ontwikkeling en productie van de nieuwe voertuigen.  Tijdens de ontwikkeling en productie van de nieuwe elektrovoertuigen werken de verschillende expertises binnen Feyter Group samen. Feyter Forklift Services heeft ervaring op het gebied van onderhoud aan elektrovoertuigen en Feyter Industrial Service is gespecialiseerd in engineering en machinebouw.

 

 

 

Reageer op dit artikel