artikel

‘Dat alles honderd procent storingsvrij verloopt, is helaas een utopie’

Maintenance

Metaalbedrijf De Cromvoirtse zet sterk in op automatisering. Het bedrijf verwerkt dag en nacht staal, roestvast staal en aluminium en is daarbij gespecialiseerd in kleine aantallen tot seriegrootte één. ‘Omdat meerdere geautomatiseerde systemen met elkaar zijn verbonden, heeft een storing meteen veel invloed op meerdere processen. Een strakke planning, korte lijnen en goed georganiseerd onderhoud zorgen ervoor dat alles soepel verloopt en we aan de vraag kunnen voldoen’, zegt Carlo Lammertse, bedrijfsleider bij het metaalbedrijf uit Oisterwijk.

‘Dat alles honderd procent storingsvrij verloopt, is helaas een utopie’

Tekst : Evi Husson

Metaalbedrijf De Cromvoirtse is sterk geautomatiseerd. Het bedrijf uit Oisterwijk levert staal, roestvast staal en aluminium op maat en is gespecialiseerd in kleine aantallen. ‘We hebben een volledig gerobotiseerd volautomatisch magazijn. Wanneer een klant een bestelling plaatst op de webportal wordt het benodigde materiaal na een korte optimalisering van het bedrijfsbureau automatisch uit het magazijn gehaald, gepositioneerd en aan de juiste machine gekoppeld. Vervolgens worden de platen geautomatiseerd op maat gesneden. Het kanten en de afwerking gebeuren nog wel handmatig’,  geeft Carlo Lammertse aan. Lammertse is bij De Cromvoirtse verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van de productie en het transport.

Plannen en afstemmen

‘Omdat meerdere geautomatiseerde systemen met elkaar zijn verbonden, heeft een storing meteen veel invloed op alle voorafgaande  en vervolgacties. Als het magazijn op een bepaald moment niet meer werkt – er zijn drie robots aan het werk – kan ik mijn machines niet meer bevoorraden en krijg ik het magazijn niet leeg.’ Afgelopen jaar is het nog complexer geworden aangezien er een automatische sorteermachine aan het machinepark is toegevoegd. ‘Dat alles honderd procent storingsvrij verloopt, is helaas een utopie, maar de processen verlopen heel erg goed. Er is continu een technische man aanwezig die zowel elektronisch als mechanisch zeer goed is onderlegd. De machines worden daarnaast goed schoongehouden en de operators voeren ook deels zelf het reguliere kleine onderhoud uit om de machines zoveel mogelijk in de lucht te houden. Daarnaast plan ik twee keer per jaar grotere onderhoudswerkzaamheden in. Monteurs van verschillende leveranciers – de geautomatiseerde onderdelen zijn van verschillende marktpartijen afkomstig – moeten het onderhoud uitvoeren. Dit vergt een goede samenwerking, afstemming en strakke planning om zo weinig mogelijk downtime te hebben.’

Continu in bedrijf

De fabriek draait permanent. ‘Dit betekent dat als in de avond of nacht een probleem optreedt, de operators op zichzelf zijn aangewezen. Als ze een storing zelf niet kunnen oplossen, kunnen ze mij ook in de avond en ‘s nachts bereiken. Door mijn kennis en expertise en relaties die ik heb, kan ik een operator vaak telefonisch doorheen het proces begeleiden. Lukt dit niet, dan ga ik zelf nog even polshoogte nemen om in te schatten wat nodig is. In sommige gevallen wordt de medewerker technische dienst opgeroepen zodat in het slechtste geval ‘s ochtends meteen de nodige lijnen kunnen worden uitgezet om het euvel zo snel mogelijk op te lossen. Gelukkig komt dit niet heel vaak voor.’

Korte levertijd

De Cromvoirtse onderscheidt zich van concurrenten door de korte levertijden, zegt Lammertse. ‘Op het moment dat er door een storing of andere onvoorziene omstandigheden niet op tijd kan worden geleverd, doen we beroep op Plan B dat klaarligt om weer zo snel mogelijk alles op de rit te hebben. Eén van de aspecten die in dit plan aan bod komt, is het benaderen van de langere termijnklanten om na te gaan of hun product mogelijk iets later kan worden geleverd dan afgesproken. Op deze manier kunnen de korte termijn leveringen zoveel mogelijk op de afgesproken tijd worden geleverd. Een klant die een product over een week geleverd wil zien, heeft veel minder moeite met een dag vertraging dan wie binnen 48 uur een product wenst.’

Korte lijnen

De lijnen bij De Cromvoirtse zijn erg kort. ‘Elke ochtend hebben we met de verantwoordelijke van verkoop, bedrijfsbureau en productie overleg over de werkprocessen van de komende dagen. We bepalen dan hoe we de processen het beste kunnen organiseren zodat de machines optimaal draaien, we geen nee tegen klanten hoeven te zeggen en we de doorlooptijd zo kort mogelijk kunnen houden. De beslissingen die we hier nemen, zijn gebaseerd op inzicht en kennis. We weten hoeveel tijd nodig is voor welk type producten, welke materialen kwetsbaar zijn en wellicht niet zo verstandig zijn om ze in de nacht of onbemand te laten verlopen. We weten hoeveel handeling aan een kantbank nodig is, enzovoort. Op basis van die factoren, de actuele vraag en de aanwezige bezetting zorgen we voor de juiste afstemming van de machines.’

Multifunctioneel inzetbaar

Een belangrijke factor daarbij is dat het team optimaal functioneert en dat iedereen zich thuis voelt, zegt Lammertse. ‘Als we nieuwe krachten aantrekken is het doel altijd dat wie hier begint, hier lang kan en wil blijven werken. We gaan nooit uit van een korte periode en zijn bereid om de nieuwe kracht goed intern op te leiden. We streven ernaar dat de operators ook meerdere functies goed kunnen uitvoeren en twee of drie machines kunnen bedienen zodat ze multifunctioneel inzetbaar zijn. Dat maakt het werk ook interessanter. Iedereen die hier begint laten we daarom ook minstens een week op verschillende posities meelopen. Hij of zij leert de andere werknemers kennen en krijgt meteen het idee welke andere functies dan waarvoor hij /zij is aangenomen tot mogelijke werkplekken behoren.  Dat deze manier van introductie zorgt voor een positieve groepssfeer.’

Automatiseren

De Cromvoirtse zal in de toekomst nog verder automatiseren. ‘Automatiseren  en uitbreidingen aan het machinepark brengen een zekere complexiteit met zich mee. Alle betrokkenen die met een nieuw project of uitbreiding te maken hebben, worden al vanaf het begin ingelicht. Hun ideeën zoals suggesties voor positionering, extra benodigdheden en dergelijke worden meegenomen in de voorbereidingen. Op hoger niveau bereiden we projecten vervolgens zo goed mogelijk voor zodat bij de uitrol de werkvloer hier zo weinig mogelijk last van heeft.’ Het steeds verder automatiseren gaat overigens niet ten koste van de werknemers, stelt Lammertse. ‘Dankzij automatisering worden we flexibeler en efficiënter, en kunnen we de groei gemakkelijker opvangen, maar onze werknemers hebben we hard nodig. Iedere verandering heeft de potentie om te zorgen voor weerstand op de werkvloer. Door de groep op tijd te informeren en aan te geven wat wanneer op welke manier zal worden aangepast en welke invloed dit heeft op het werk, zakt eventuele weerstand al snel weg. Veranderingen of automatisering betekent vaak ook een verbetering van hun werkomgeving, bijvoorbeeld op ergonomisch vlak.’


 

Carlo Lammertse

Carlo Lammertse (54) had op jonge leeftijd al een sterke interesse in lastechnieken. Hij volgde aan de LTS in Waalwijk de richting metaal en begon zijn loopbaan als lasser bij machinefabriek Grasso in Den Bosch dat onder meer koelcompressoren produceert. Bij dit bedrijf was Lammertse ongeveer tien jaar werkzaam. Hij behaalde gedurende deze periode diverse lasdiploma’s. In de avonduren bleef hij studeren waarbij hij zich vrij breed oriënteerde, van elektro, werktuigbouwkunde tot een HBO-opleiding bedrijfsvoering. In 1989 maakte Lammertse de overstap naar constructiebedrijf Van Heijst in Waalwijk waar hij verantwoordelijk was voor al het ijzerwerk. Door pensionering van de zaakvoerder kwam Lammertse bij Martens Groep terecht, producent van een breed scala aan producten en diensten voor de bouwsector. Bij Martens begon Lammertse als teamleider bij een afdeling, verantwoordelijk voor de productie van voorgespannen brugliggers. Geleidelijk aan groeiden zijn verantwoordelijkheden. In 2011 was Lammertse toe aan een nieuwe uitdaging en begon als bedrijfsleider bij metaalbedrijf De Cromvoirtse. In deze functie is hij verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van de productie en het transport.

Reageer op dit artikel