blog

Van correctief naar preventief onderhoud

Maintenance

‘Monteurs betrekken biedt nog geen garantie voor volledige acceptatie.’

Van correctief naar preventief onderhoud

Van correctief onderhoud overschakelen op preventief onderhoud. Dat levert een flinke kostenbesparing op die kan oplopen tot ongeveer 33 procent. Het kan toch niet al te moeilijk zijn? Hieronder enkele ervaringen van een van mijn klanten in de procesindustrie.

De mensen betrekken

Om over te schakelen van correctief naar preventief onderhoud ‘moet je de mensen erbij betrekken’, zoals dat heet. Ook voor de managers van dit bedrijf een uitdaging, want in hun enthousiasme wilden ze er vol tegenaan om de beschikbaarheid van de installaties te verhogen, zodat het bedrijf kon voldoen aan de sterk groeiende klantvraag. Niettemin zorgden ze ervoor dat de monteurs werden betrokken bij het benoemen van de uit te voeren preventieve werkzaamheden. Niet alle monteurs, want zoals een van de leidinggevenden opmerkte: “Er lopen hier mannen rond met veertig jaar ervaring en met veertig jaar aanwezigheid.”

Lijstjes

Door onder andere monteurs te vragen naar hun ervaringen en veel voorkomende storingen, ontstonden preventieve werkzaamheden die door alle betrokkenen als zinvol werden ervaren en die in de loop van de tijd verder konden worden verfijnd. Dat betekende echter niet dat het daarmee van een leien dakje liep. Die werkzaamheden, veelal inspecties, moeten vervolgens worden uitgevoerd en dat leidde tot de volgende situatie: De storingsmonteur vond het werk dat nu moest worden uitgevoerd duidelijk beneden zijn stand. “Om deze werkzaamheden uit te voeren hoef je totaal geen verstand te hebben van techniek, het is gewoon een lijstje aflopen en wat afvinken, klaar.” En je zou bijna gaan geloven dat dat waar was als je uitgaat van wat de teamleider en werkvoorbereider terugkoppelden naar aanleiding van een gesprek met een sollicitant voor het preventieve onderhoud: “Die man kan helemaal niets, alleen maar preventief onderhoud.”

Werken volgens instructie

In de oude onderhoudssituatie, die voornamelijk was gebaseerd op correctief onderhoud, oftewel ‘storingen verhelpen’, zou een taak als: ‘Controleer transportband’ door iedereen anders worden uitgevoerd, omdat iedereen een andere ervaring heeft en vanuit een ander perspectief (soms letterlijk) naar de transportband zou gaan kijken. In de nieuwe preventieve onderhoudssituatie was dat echter niet wenselijk, omdat je er na een inspectie wel zeker van wilt zijn dat deze goed is uitgevoerd en er niet door slechte uitvoering tussentijds storingen optreden. Daarom moest er voor elke unieke preventieve onderhoudstaak een volledige werkinstructie komen met stappenplan, foto’s, beschrijvingen van wat goed of slecht is, enzovoort. Dat vroeg om een slimme organisatie, aangezien sommige werkinstructies in heel veel onderhoudslijsten kunnen terugkomen. Als je dan voor een aanpassing van een werkwijze of het toevoegen van een foto een paar honderd pdf’s moet aanpassen, dan gaat dat niet werken. Daarom ontwikkelde dit bedrijf een app waarmee de instructies eenvoudig konden worden beheerd en waarmee tegelijkertijd ook de monteurs op pad konden worden gestuurd.

Grens opzoeken

Om te voorkomen dat monteurs de preventieve aanpak als ‘minder’ zouden beschouwen en de nieuwe aanpak zouden omarmen, werden de monteurs zoals gezegd, betrokken bij de ontwikkeling van dit preventieve systeem. Er werd bijvoorbeeld een evenwicht gezocht tussen wat men op papier noodzakelijk acht en het standpunt van de monteurs ten aanzien van inspecties. Als techneut is het wellicht geen probleem om een monteur elke maand een kooiladder in te sturen om op twintig meter hoogte een inspectie uit te voeren. Dat geeft tenminste zekerheid. Voor monteurs en zeker voor ouder wordende monteurs, ligt dit gevoeliger. Daardoor kan het beter zijn om de grens op te zoeken en wat minder vaak te inspecteren. Bij het bedrijf uit de procesindustrie zorgde het voor goodwill bij de monteurs. Hierdoor ontstaat meer begrip en interesse voor preventief onderhoud. Niettemin bestaat toch de indruk dat een monteur nog steeds blijer naar huis gaat als hij een lastige storing heeft opgelost dan wanneer hij netjes al zijn preventieve inspecties heeft uitgevoerd…

Ton van Kollenburg is directeur van Protean Management Solutions

Reageer op dit artikel