artikel

‘Vragen ze een sneller paard? Wij bieden een auto’

Manufacturing

Steinar Henskes richtte in 2012 Bird Control Group op, een bedrijf dat laserproducten ontwikkelt en levert om vogels op een diervriendelijke manier op afstand te houden. Inmiddels telt het bedrijf 35 werknemers en is het in meer dan zeventig landen actief. ‘Dit succes is onder meer te danken aan het aantrekken van de juiste werknemers en de manier waarop we omgaan met ideeën van klanten’, aldus Henskes.

‘Vragen ze een sneller paard? Wij bieden een auto’
Foto: Bird Control Group

Steinar Henskes is een ondernemer in hart en nieren. In 2012 richtte hij Bird Control Group op, een bedrijf dat laserproducten ontwikkelt en levert om vogels op een diervriendelijke manier op afstand te houden van commerciële activiteiten zoals landingsbanen en landbouwgronden. Inmiddels is het bedrijf in meer dan zeventig landen actief en ontving diverse prijzen.
‘Een vrij nieuwe markt waaraan we leveren, is de offshore-industrie’, geeft CEO Henskes aan. ‘Een oliegigant verzocht ons een product te ontwikkelen om vogels van boorplatforms te weren, aangezien ze risico’s leveren voor helikoptervluchten.’ Specifieke eisen die het hoofd moest worden geboden waren een hoge nauwkeurigheid van de laserstralen om boot- en luchtverkeer niet te hinderen en een goede bestendigheid van de laserinstallatie tegen extreme weersomstandigheden zoals hevige regenval en wind, zout water en grote temperatuurschommelingen. Daarnaast moest het product voldoen aan ATEX- en andere richtlijnen – en mocht een bepaalde hoogte – 22 centimeter – niet worden overschreden omdat het instrument in de buurt van een helikopterlandingsplaats zou worden geplaatst.

Auto of paard

‘Met deze aspecten gingen we met het R&D-team aan de slag. In eerste instantie door middel van het voeren van gesprekken met de klant en zijn partners. Hun kennis en expertise – hoe gaan bijvoorbeeld partners zoals lichtinstallateurs om met deze aspecten – namen we ter harte. Tegelijkertijd wilden we ook voldoende afstand nemen om te kunnen verrassen. Henry Ford zei ooit “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses instead of a car”. Dat idee willen we ook bereiken.’
Niet altijd eenvoudig, geeft Henskes toe. ‘Het is altijd zoeken naar de juiste balans. Je moet enerzijds nieuwe dingen bedenken waarmee je de klant kunt verbazen en zijn horizon kunt verbreden, maar tegelijkertijd moet je ook niet alles proberen in te vullen voor de klant. Dan drijf je weg van de situatie en ga je misschien problemen oplossen die eigenlijk helemaal geen problemen zijn. Om die balans te bereiken, hebben we heel goed geluisterd naar de manier waarop de klant en hun partners restricties hebben aangepakt, en deden we minder beroep op hun aangedragen suggesties voor oplossingen. Als wij in plaats van dat paard, die auto bieden, willen we graag feedback op de auto en niet van de opdrachtgever horen dat ze een sneller paard willen, om in de metafoor te blijven.’

Visie

Maar hoe creëer je een auto in plaats van een sneller paard? ‘Het voordeel is dat wij vaak niet uit de specifieke industrie komen waarin onze klanten opereren, waardoor we met een andere, frisse blik naar de situatie kijken. Daarnaast betrekken we tijdens de engineeringsfase ook altijd onze man van branding en bedrijfsvisie erbij. Tijdens brainstormsessies vliegt hij vanuit een hoog abstractieniveau het probleem aan en op die manier helpt hij de techneuten en mij ook in brainstormsessies om out-of-the-box te denken. De technische oplossingen moeten passen binnen de bedrijfsvisie.’

Ambitieus

De verantwoordelijke voor branding en bedrijfsvisie betrekken bij R&D-brainstormsessies klinkt velen wellicht ietwat vreemd in de oren. ‘Toch werkt het voor ons. Het is ontzettend belangrijk dat je je laat omringen door de juiste mensen, vind ik.  De juiste mensen aantrekken betekent voor mij zoeken naar diegenen die slim en ambitieus zijn en skills hebben die ikzelf bijvoorbeeld niet heb. Door verschillende soorten werknemers in één organisatie samen te brengen, ieder met zijn eigen kracht, creëer je een goede dynamiek die het bedrijf verder brengt.’
‘Werknemers met de juiste technische skills vinden is niet zo lastig, daar kom je al snel achter door hun CV te bekijken’, vervolgt Henskes, ‘maar ze moeten ook binnen het bedrijf passen. Waar ik bijvoorbeeld naar kijk, is hoe ze reageren wanneer ik vertel wat we hier doen. Tovert het een glimlach op hun gezicht wanneer ik uitleg hoe ambitieus we met z’n allen zijn? Zitten we op één lijn, willen ze zich blijven ontwikkelen en houden ze van avontuur? We zijn een klein team wat betekent dat werknemers die relatief kort bij het bedrijf zijn zelfredzaam moeten zijn en enige verantwoordelijkheid moeten dragen. Bovendien is er geen sprake van een uitgestippeld carrièreplan voor de komende vijf jaar.  Daar staat niet iedereen voor open.’

Toekomst

Hoewel het carrièrepad van de werknemers niet is uitgestippeld, weet Henskes wel waar hij met het bedrijf heen wil. ‘Binnen ons bedrijf heeft er een verschuiving plaatsgevonden van onderzoeken, observeren en bedenken naar meer planmatig groeien en herhalen wat we hebben uitgerold. Er is een scheiding gekomen tussen het perfectioneren en in grotere getalen produceren van bestaande oplossingen enerzijds en R&D anderzijds. We brengen nieuwe verfijnde versies op de markt en borduren voort op wat we nu hebben. Of dit minder spannend is? Nee, maar de dynamiek verandert.’
Bird Control Group vaart een voordewindse koers. Toch ziet Henskes zichzelf over tien jaar niet meer aan het roer staan. ‘Dan ga ik mij waarschijnlijk weer in iets nieuws verdiepen. Het ondernemerschap spreekt mij heel erg aan. Waar ik terecht zal komen, weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ik de samenwerking zal blijven opzoeken. Veel meer dan vroeger zie ik de toegevoegde waarde in samen ondernemen, wat ook blijkt uit het huidige succes van Bird Control Group.’

 

Over Steinar Henskes

Steinar Henskes was vanaf zijn vierde tot zijn twintigste vaak op de tatami te vinden. Dankzij judo leerde hij naar eigen zeggen veel over zichzelf, over doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheden, hard werken en ambitie. Na de middelbare school begon Henskes een studie Elektrotechniek aan de TU Delft en Business Administration aan de VU in Amsterdam die hij beide (nog) niet heeft voltooid. Zijn studie combineerde hij met een baan in een callcenter. Al snel merkte hij dat hij eigenlijk veel meer in zijn mars had dan zijn leidinggevende en richtte een eerste eigen onderneming op, een webshop voor draadloze netwerkapparatuur. Twee jaar later verkocht hij dit bedrijf en startte een distributiebedrijf met bestaande lasertechnologie. Op basis van die kennis wist hij dat een bepaald soort laserlicht vogels afschrikt en wegjaagt. Daar zag hij de kans voor de ontwikkeling van eigen producten en zo werd Bird Control Group in 2012 geboren. Het bedrijf, met Steinar Henskes aan het roer, heeft momenteel vijfendertig medewerkers en is in meer dan zeventig landen actief. Steinar ontving voor zijn ondernemerschap diverse prijzen, waaronder Deloitte Technology Fast50 Rising Star (2013) en The Global Student Entrepreneur Award (2015).

Reageer op dit artikel