blog

Vijf belangrijkste veranderingen in de maakindustrie op een rijtje

Manufacturing

Een steeds meer bepalende klant en pijlsnelle technologische ontwikkelingen. De maakindustrie barst van de veranderingen. Spelen bedrijven daar niet goed genoeg op in, dan kan het ze de kop kosten. Maar ja, welke ontwikkelingen zijn het volgen waard en welke niet? In dit blog licht ik vijf belangrijke veranderingen in de maakindustrie toe.

Vijf belangrijkste veranderingen in de maakindustrie op een rijtje

Bedrijven in de maakindustrie kunnen niet anders. Er gebeurt zoveel in de branche dat ze hun businessmodel wel móeten aanpassen om klanten optimaal te blijven bedienen. Maar een verandering is als een verre expeditie. Die onderneem je niet blindelings. Een gedegen voorbereiding is de sleutel tot een geslaagde reis. Daarom kan een duidelijk overzicht van de ontwikkelingen in de branche geen kwaad. Ter voorbereiding op jouw expeditie, hieronder de vijf belangrijkste veranderingen in de maakindustrie op een rijtje:

1. Een kleine wereld

De wereld wordt alsmaar kleiner. Onder andere door economische en technologische ontwikkelingen zijn de lijntjes tussen mensen, maar ook tussen mensen en bedrijven een stuk korter. Deze ontwikkelingen zorgen ook voor bijvoorbeeld een versnelde productinnovatie, nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van persoonsgegevens en een andere klantbeleving. Daarnaast kan de concurrent nu niet alleen meer om de hoek zitten, maar zelfs aan de andere kant van de wereld. Al deze externe veranderingen leiden ertoe dat bedrijven intern moeten veranderen.

2. Alles draait om de klant

Hoe beslist een klant? Welke stappen neemt hij voordat hij iets koopt? Weten wat hem bezighoudt. Niet meer denken vanuit de eigen organisatie en ‘daar moet hij het mee doen’. Het draait meer om klantwensen herkennen en daar de interne processen op afstemmen. Het centraal stellen van de klant wordt steeds belangrijker, anders raken organisaties ze kwijt. Aan bedrijven de taak om klanten niet alleen aan zich te binden, maar ook te begeleiden in de zoektocht naar wat hij exact wil. Zo snel en eenvoudig mogelijk.

3. Van massa naar persoonlijk

De tijd van massaproductie loopt voor veel producten op zijn einde. In plaats daarvan vraagt de klant op grote schaal om gepersonaliseerde producten. Bedrijven moeten in staat zijn om in korte tijd producten te leveren die precies op maat voor de klant zijn gemaakt (mass customization). Denk aan sportschoenen in je eigen kleurstelling en met bijpassende veters. Personaliseren begint met standaardiseren. Dus bedrijven moeten weloverwogen keuzes maken met betrekking tot de mate waarin en hoe klanten hun producten kunnen personaliseren.

4. Digitaal is de standaard

Internet of Things, Big Data en machine-to-machine connectivity. De digitalisering biedt bedrijven ongekende kansen. Bedrijven kunnen klanten veel persoonlijker benaderen, maar ook de presentatie en werking van producten is innovatiever. Zo kan een machine via ingebouwde sensoren zelf meten en aangeven wanneer een onderdeel aan vervanging toe is. En met behulp van virtual reality kan een monteur letterlijk in een machine kijken zonder het apparaat te hoeven openen. De mogelijkheden zijn enorm. Mits bedrijven er op de juiste manier mee omgaan.

5. Volwassen software

De meeste software is de kinderschoenen allang ontgroeid. Niet alleen biedt hedendaagse software een groot scala aan functionaliteiten. Het is tevens veel gemakkelijker aan elkaar te knopen. Op die manier kunnen bedrijven verticale integratie nastreven, waarmee de afstand tussen topfloor en shopfloor drastisch wordt verkleind. Denk daarbij aan de integratie tussen ERP, MES, SCADA, PLC en sensoren in machines.

‘Voordenken’, dan pas nadenken

Hoe nu verder? De ontwikkelingen zijn duidelijk. Het zijn er veel en ze zijn behoorlijk ingrijpend. Veel bedrijven worstelen met deze uitdagingen en zijn op zoek naar een ‘reisleider’ die antwoord kan geven op tal van vragen. Een reisleider die begrijpt wat er gebeurt en die de taal spreekt van de maakindustrie. Die de trends kent en identificeert welke stappen je moet nemen. Die helpt met het opstellen van een stappenplan om de noodzakelijke veranderingen te faciliteren. Mijn tip: doe eerst een stapje terug, voordat je aan een dergelijke expeditie begint. Vraag je af wie je als bedrijf wilt zijn. Bedenk waar je wilt staan binnen een tot drie jaar. Het zijn keuzes die je moet maken, voordat je aan de reis tot veranderen begint. Kort gezegd: denk eerst even ‘voor’, denk dan pas na.

Roland van Heesch is Business consultant manufacturing bij Ctac

Webinar

Tijdens het webinar ‘Een geslaagde expeditie in de maakindustrie. Hoe doe je dat?’ op donderdag 29 maart 2018 bespreekt Roland van Heesch de veranderingen in de maakindustrie en hoe je daarop kunt anticiperen.

Reageer op dit artikel