nieuws

Auto’s Mercedes-Benz rijden autonoom van montagelijn in nieuwe fabriek

Manufacturing

Mercedes-Benz bouwt een nieuwe productiefaciliteit ‘Factory 56’. Half februari werd de eerste steen gelegd voor de nieuwe montagehal, waarbij belangrijke politici en vooraanstaande mensen uit het bedrijfsleven bijeenkwamen bij de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen.
Markus Schäfer, verantwoordelijk voor productie en supply chain bij de fabrikant van personenauto’s zegt in ‘Factory 56′ drie thema’s te combineren: digitaal, flexibel en duurzaam.
“Als uitvinder van de auto vinden we nu ook de autoproductie opnieuw uit.”

Auto’s Mercedes-Benz rijden autonoom van montagelijn in nieuwe fabriek
Fabriek Mercedes-Benz in Sindelfingen (foto: Mercedes-Benz)

In de montagehal zelf worden Industrie 4.0-technologieën toegepast. Autonome transportsystemen met productmanden verrichten logistieke taken in het montageproces en waarborgen dat medewerkers langs de montageband tijdig de benodigde materialen krijgen. RFID zijn geïntegreerd waardoor componenten en auto’s digitaal kunnen worden gevolgd en aan elkaar kunnen worden gekoppeld.

Medewerkers en flexibele werktijden

De medewerkers werken op ergonomisch geoptimaliseerde werkplekken en worden door digitale tools optimaal ondersteund bij hun werkzaamheden. De focus ligt op het gebruik van intelligente, flexibele technologie. Een nieuw type werkplanning zorgt voor flexibele en moderne werktijdmodellen. De pauzeruimtes zijn ingericht volgens de nieuwste normen – ze beschikken bijvoorbeeld over een pantry, verschillende zitmeubels en een informatiescherm.

Onderhoud

Kunstmatige intelligentie, big data-analyses en preventief onderhoud zorgen voor een hoge mate van transparantie en ondersteuning bij de productieplanning, controle en kwaliteitswaarborging. Door middel van de analyse van bestaande productiegegevens kunnen voorspellingen van mogelijke defecten of benodigd onderhoud worden gedaan.

Koppeling in de waardeketen

Het productieconcept van de nieuwe fabriek creëert nieuwe standaards. Dit omvat mens-machine-samenwerking en digitaal ondersteunde processen op het gebied van werkplanning, logistiek en kwaliteitswaarborging. De fabriek is niet alleen gedigitaliseerd volgens Industrie 4.0, hij is ook verbonden met andere fabrieken in het wereldwijde productienetwerk. De 360°-koppeling in de gehele waardeketen is een essentieel onderdeel – van de leveranciers via de ontwikkelingsafdeling, de designafdeling en de productie tot de klanten. In de toekomst zullen de geproduceerde auto’s bijvoorbeeld vanaf de band autonoom naar het laadstation rijden. Via een speciaal ontwikkelde app kunnen klanten die een nieuwe auto kopen de productie van hun auto volgen, wat het wachten op de aflevering een stuk leuker maakt.

Driekwart minder aan uitstoot CO2

De nieuwe fabriek wordt in 2020 in gebruik genomen. Er zullen personenauto’s en elektroauto’s uit de hogere middenklasse en het topsegment alsook robotaxi’s worden geproduceerd. Hiertoe behoren onder andere de nieuwe generatie S-Klasse en de eerste elektroauto van het product- en technologiemerk EQ ‘made in Sindelfingen’. Voor de aanleg van het fabrieksterrein werd 700.000 m3 grond verplaatst. Het grondoppervlak bedraagt 220.000 m2. Dit staat gelijk aan circa dertig voetbalvelden. Voor de staalconstructie wordt circa 6.400 ton staal gebruikt – bijna evenveel als indertijd voor de Eiffeltoren in Parijs. Op het dak komt een zonnecellensysteem te staan, dat de duurzaaam opgewekte elektriciteit aan de productielijn ter beschikking stelt. Dit zorgt voor een jaarlijkse reductie van 5.000 MWh. Met dit en andere maatregelen zal CO2 uitstoot van de ‘autofabriek van de toekomst’ 75 procent lager zijn dan bij de huidige productiefaciliteit van de S-Klasse.

Reageer op dit artikel