nieuws

Nieuwe methode voor oppervlaktebehandeling lijmverbindingen vliegtuigbouw

R&D

Vanwege de gezondheidsrisico’s verbonden aan gebruik van chroom-6 (Cr6+) voor onder andere oppervlaktebehandeling tegen corrosie van aluminium wordt er hard gezocht naar alternatieven. Tot nog toe is het lastig gebleken alternatieven te vinden die een vergelijkbare goede bescherming bieden, met name voor toepassingen in zwaar corrosieve omstandigheden. Daar is nu mogelijk een oplossing voor gevonden.

Nieuwe methode voor oppervlaktebehandeling lijmverbindingen vliegtuigbouw

Onderzoekers van de TU Delft, VU Brussel, TU Denmark en Fokker Aerostructures hebben nu ontdekt dat een alternatief hechtingsmechanisme een ingewikkeld samenspel is tussen de ruwheid van het oppervlak (oppervlaktemorfologie) en de gebruikte oxide (oppervlaktechemie). Daarmee komen alternatieven voor Cr6+-oppervlaktebehandeling een stap dichterbij, ook voor lijmverbindingen in de vliegtuigbouw. Zij publiceerden hierover in Nature’s partner journal Materials Degradation.

Hechtings- en degradatiemechanisme

De onderzoekers onderzochten het fundamentele hechtings- en degradatiemechanisme aan het grensvlak tussen het oxide op aluminium en de hierop aangebrachte organische lijm. Door middel van zowel microscopische als spectroscopische karakterisering levert deze studie nieuwe inzichten in het wisselwerking tussen de anodiseerprocescondities en de vorming en duurzaamheid van de hechting. Hieruit blijkt dat de oppervlaktemorfologie en -chemie van het oppervlakteoxide de twee cruciale factoren zijn die bij de selectie van Cr6+-vrije oppervlaktebehandelingen in acht moeten worden genomen.

Gezondheidsrisico’s

De gezondheidsrisico’s van Cr6+ kwamen in Nederland in het nieuws nadat defensie- en NS-medewerkers die hadden gewerkt met Cr6+-gebaseerde producten, hun gezondheidsproblemen hieraan toeschreven. Hoewel tegenwoordig werknemers in het algemeen beschermd zijn met maskers, handschoenen en verdere beschermende werkuitrusting, is nog altijd grote aandacht voor gezondheids- en milieurisico’s noodzakelijk tijdens applicatieprocessen en afvalwateropslag en –behandelingen.
Meer informatie bij TU Delft

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels