nieuws

Vlas als grondstof auto zorgt voor lage milieubelasting

R&D

Studenten van de TU Eindhoven ontwikkelden een ultralicht elektrisch-aangedreven prototype van een auto op basis van vlasvezel en suiker. Het verbruik staat gelijk aan 1 op 300.

Vlas als grondstof auto zorgt voor lage milieubelasting
Foto: TU/ecomotive

Het prototype, dat de naam Noah kreeg, is een elektrische stadsauto met twee zitplaatsen en een kofferbak. Het prototype haalt een maximale snelheid van 110 kilometer per uur en heeft een bereik van 240 kilometer. Het verwachte verbruik in stadsverkeer, is ongeveer gelijk aan 1 liter benzine op 300 kilometer, mede door het lage gewicht. Het prototype weegt 360 kilogram zonder batterijen wat minder dan de helft is van vergelijkbare productieauto’s. De auto heeft slechts 60 kilo aan batterijen nodig, terwijl elektrische productieauto’s honderden kilo’s aan batterijen met zich meedragen. Het prototype gaat binnenkort naar de RDW om toegelaten te worden tot het wegverkeer.

Foto: HOWDO Creative Direction

Suiker en vlas

TU/ecomotive is een studententeam van de TU Eindhoven dat elk jaar een nieuwe duurzame auto bedenkt en bouwt. Het doel van dit jaar was te laten zien dat het mogelijk is om een auto te maken die over de hele levensduur weinig milieubelastend is. Het prototype maakt gebruik van een bioplastic die kan worden gemaakt van suiker. Het chassis en het interieur bestaan uit sandwichpanelen, gemaakt van dit bioplastic en van vlasvezel. De carrosserie is gemaakt van vlasmatten, geïnjecteerd met een biobased hars. Deze biologische en bijzonder lichte materialen vergen tot zes keer zo weinig energie bij de productie als de gebruikelijke lichtgewicht materialen in de auto-industrie, zoals aluminium of carbon. Toch halen ze de benodigde sterkte, zeggen de studenten. Het gebruikte vlas is een veelgebruikt tussengewas, een gewas dat nodig is om de bodem te verrijken. De kweek ervan concurreert dus niet met voedselproductie.

Grondstof

Aan het einde van de levensduur kan het biocomposiet worden vermalen en als grondstof dienen voor andere producten, zoals bouwstenen. De niet-biologische onderdelen van de auto kunnen mee in de bestaande recycleketen. Uit vergelijking van het team blijkt dat er geen andere, rijdende auto is die over de hele levensduur een net zo lage milieubelasting heeft, ook geen prototype.

 

Reageer op dit artikel