nieuws

Artificial Intelligence: Voordelen maar ook risico’s door opkomst van robots

SCM

Chatbots, autonome voertuigen en onderling verbonden machines in digitale fabrieken geven een voorproefje van hoe de toekomst eruit zal zien: De uitgebreide implementatie van Artificial Intelligence toepassingen biedt veel voordelen voor bedrijven zoals een verhoogde efficiëntie, minder repetitieve taken en betere klantervaringen. Echter in verkeerde handen kunnen de potentiële dreigingen de voordelen gemakkelijk teniet doen. Dat blijkt uit een recent rapport van verzekeraar Allianz.

Artificial Intelligence: Voordelen maar ook risico’s door opkomst van robots

De kwetsbaarheid voor cyberaanvallen of technisch falen zal toenemen evenals het potentieel voor grootschalige storingen en aanzienlijke financiële schade naarmate AI steeds verder in de maatschappij en de industrie wordt geïntegreerd. Het bedrijfsleven wordt tevens geconfronteerd met nieuwe aansprakelijkheidsscenario’s wanneer de verantwoordelijkheid meer en meer bij machines en de fabrikanten komt te liggen in plaats van bij de mens.

Artificial Intelligence heeft enorm potentieel

“Er is op het gebied van AI een enorm potentieel om de waardeketen in de verzekeringsindustrie te verbeteren. In eerste instantie zal het helpen om verzekeringsprocessen te automatiseren wat de industrie in staat stelt een betere dienstverlening naar de klant te realiseren. Polissen kunnen eerder worden afgegeven en schades sneller en goedkoper worden afgehandeld,” legt Arthur van Essen, Country Manager AGCS Nederland, uit. “Op basis van explosief toegenomen data analytics zal AI verzekeraars en hun klanten beter inzicht geven in hun risico’s waardoor deze effectiever kunnen worden gemitigeerd. Daartegenover staat dat kunnen nieuwe verzekeringsoplossingen kunnen worden gecreëerd. ”

Het volledige rapport over Artificial Intelligence van Allianz is hier te downloaden

Reageer op dit artikel