nieuws

Een wereld te winnen

Business

Voor veel bedrijven in de Nederlandse technologische industrie is de thuismarkt te klein om te kunnen bestaan, laat staan om te groeien. Ze kijken dan ook al snel over de grenzen, te beginnen naar Duitsland. De meeste exporterende bedrijven zijn optimistisch over hun groeikansen. Dat is opvallend, aangezien bedrijven ook constateren dat het aantal knelpunten en handelsbarrières toeneemt. Het vergt investeringen in kennis, tijd en mankracht om die te overwinnen. Maar het is de moeite waard, want er is een wereld te winnen.

Een wereld te winnen
(foto: Peter Venema)

De export droeg in 2013 voor 32,4 procent bij aan de waarde van het Nederlandse BBP. Dat is in internationaal vergelijkend perspectief een heel hoog percentage, dat bovendien nog altijd een stijgende lijn vertoont. Naast de agrarische sector is de technologische (maak)industrie een belangrijke drijvende kracht voor Nederland als exportkampioen. Deze technologische industrie, die onder andere actief is in de Agro-Food technologie, energietechnologie, Life Sciences & Health en High Tech Systemen en Materialen, exporteert ruim meer dan de helft van zijn omzet.

Onderzoek Internationaal Ondernemen
61 procent van die exporteurs zette in 2015 goederen af in Duitsland, zo blijkt uit het Onderzoek Internationaal Ondernemen van FME, gehouden in juli 2016. 576 van de 3.600 bedrijven in de technologische industrie namen deel aan het onderzoek. De nummer twee, België, staat op 36 procent en het Verenigd Koninkrijk – voor de Brexit – op 33 procent. De top-tien is voornamelijk Europees, met de Verenigde Staten (nr. 4, 30 procent) en China (nr. 6, 15 procent) als uitzonderingen. De nummers 8 en 9 maken duidelijk dat een grote exportmarkt geen groot land hoeft te zijn: 10 procent van de exporteurs doen zaken met Zweden en met Zwitserland.

Groeimarkt
Bij de groeiverwachting voor 2016 zijn acht landen in de top-tien dezelfde. Duitsland is niet alleen de grootste exportmarkt, het is tegelijk ook de meestbelovende groeimarkt. De verwachtingen voor de VS en China zijn relatief hoog gespannen. De groeiverwachtingen voor België en Frankrijk zijn juist relatief gematigd. Onderin maken exportbestemmingen Zweden en Zwitserland plaats voor verwachte kansen in Spanje en India. Ten opzichte van eerder onderzoek hebben Brazilië en Polen de verwachtingen van exporteurs niet kunnen voortzetten, terwijl Rusland juist wel weer in de top tien staat qua verwachtingen.

Optimisme overheerst
De exporteurs die aan het onderzoek meededen zijn optimistisch voor 2016. Tweederde verwacht groeiende export en wel met zo’n 15 procent. Slechts 6 procent houdt rekening met een daling. Geert Huizinga, Manager Industriebeleid bij FME, begrijpt dit optimisme wel: ‘De sector staat er goed voor. De industrie staat weer op de politieke agenda en dat is weleens anders geweest. Het Topsectorenbeleid werpt zijn vruchten af; de Nederlandse samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheid is uniek. Niet voor niets werd Nederland in 2015 vierde op de Global Innovation Index. (In 2016 stond Nederland negende op de Global Innovation Index, red.) Met het Actieprogramma Smart Industry versterken we onze toekomstige positie.’

Het volledige artikel staat in de uitgave van PT Industrieel Management die op 15 december op de mat ligt. Vanaf begin 2017 kunnen abonnees PT Industrieel Management ook online lezen.

Reageer op dit artikel