nieuws

Volkswagen populairste merk binnen de maakindustrie

Business

Uit onderzoek van leasemaatschappij ALD Automotive blijkt dat Volkswagen het populairste merk is binnen de maakindustrie. Dit komt uit een analyse van het gebruik en kenmerken van 14.000 leasevoertuigen uit verschillende branches in Nederland. Per branche is onder andere de CO2-uitstoot, verbruik, gemiddeld aantal kilometers per jaar en populairste merken in kaart gebracht. Dertien procent van de leaserijders binnen deze sector rijdt in een Volkswagen.

Volkswagen populairste merk binnen de maakindustrie
Fabriek Volkswagen in Wolfsburg (foto: Volkswagen)

Volkswagen wordt op de voet gevolgd door BMW met elf procent. Verder ziet de top vijf van populairste merken onder leaserijders binnen de maakindustrie er als volgt uit: 1) Volkswagen (13%), 2) BMW (11%), 3) Volvo (10%), 4) Ford, 5) Renault (9%), 6) Audi (8%). Ongeveer één procent van de leaseauto’s binnen de maakindustrie is elektrisch. Uit cijfers van de RVO blijkt dat het landelijk percentage van volledig elektrische auto’s en bestelbusjes eind 2015 ligt op 0,12 procent. Naar verwachting is dit percentage in 2016 iets hoger. De branches financieel (6%), consultancy (4%) en IT (3%) staan respectievelijk op de eerste, tweede en derde plek. Elektrisch rijden is binnen de makelaardij, landbouw en visserij en bij zakelijke dienstverleners het minst populair.

Aantal kilometers
Werknemers binnen de maakindustrie rijden gemiddeld 33.259 kilometer per jaar. Dit brengt hen op een derde plek, onder de IT-sector (36.525 kilometer) en de groothandel en retail (34.341 kilometer). Makelaars rijden gemiddeld het minst aantal kilometers per jaar, namelijk 19.304. Het gemiddelde van de onderzochte branches ligt op 29.734 kilometer per jaar.  De top vijf van branches met het meest aantal gereden kilometers per jaar ziet er als volgt uit: 1) IT (36.525 km), 2)Groothandel en retail (34.341 km), 3) Maakindustrie (33.259 km), 4) Consultancy (31.211 km) en 5) Communicatie (30.544 km).

Reageer op dit artikel