nieuws

Meisjes behoefte aan rolmodellen voor techniek

Carriere & mensen

Voorlichting op jonge leeftijd en goede rolmodellen thuis en op school geven kinderen, en vooral meisjes, een positiever beeld van wetenschap en technologie (W&T). Dat blijkt uit een attitudemeting in het kader van de Talentenkijker van VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, onder meer dan 2.500 leerlingen en bijna 300 leerkrachten van groep 6, 7 en 8.

Meisjes behoefte aan rolmodellen voor techniek
(foto: VHTO)

‘Ouders en leerkrachten kunnen helpen het stereotiepe beeld te veranderen dat W&T meer iets is voor jongens. Daarom is het belangrijk dat ze begrijpen welke processen daarbij een rol spelen’, zegt Cocky Booij, directeur van VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek. ‘Een van onze aanbevelingen naar aanleiding van de attitudemeting is om ouders meer bewust te maken van hun invloed op de opleidings- en beroepskeuze van hun kinderen en ze meer te betrekken bij voorlichting. Zeker ouders met een W&T-beroep zijn belangrijke rolmodellen en kunnen kinderen enthousiast maken over W&T. Ook moeten leerkrachten die onzeker zijn op het gebied van W&T de nodige ondersteuning krijgen.’

Reageer op dit artikel