nieuws

PDEng-opleiding: Samenwerking UT en Apollo Vredestein

Carriere & mensen

Aan de UT kennis opdoen over rubbertechnologie, en er meteen mee aan de slag gaan bij Apollo Vredestein in Enschede. Dat kan met de PDEng-opleiding, oftewel Professional Doctorate in Engineering (PDEng). De opleiding van twee jaar legt de focus op praktisch technologisch ontwerpen.

PDEng-opleiding: Samenwerking UT en Apollo Vredestein
(foto: Apollo Vredestein)

In samenspraak met het bedrijfsleven leidt de UT PDEng’s op die in staat zijn hoogwaardige, creatieve en vernieuwende ontwerpen te maken voor complexe ontwerpersvraagstukken met een multidisciplinair karakter.
Dr. Wilma Dierkes, verbonden aan de onderzoeksgroep Elastomer Technology and Engineering (ETE), over de samenwerking tussen Universiteit Twente en Apollo Vredestein in deze nieuwe PDEng-opleiding: “Hier aan de UT zijn wij bezig met ontwikkeling van innovatieve materialen, met name voor banden maar ook voor technische rubberproducten. Het onderzoek is gericht op duurzaamheid: materiaal voor banden die auto’s zuiniger maken, en hergebruik van bandenrubber in nieuwe banden. Een ander speerpunt is veiligheid: banden met méér grip, met name op een natte weg. Maar we ontwikkelen ook nieuwe meetmethoden, om aan de hand van een kleine hoeveelheid nieuw rubbermateriaal een voorspelling te kunnen doen over hoe dit materiaal in een product presteert.”

Verbetering van eigenschappen
In 2016 zijn er 5 PDEng-projecten gestart met het doel te komen tot een verbetering van de eigenschappen van de band of van het productieproces. Denk daarbij aan het verbeteren van de eigenschappen van de band op gebied van “wet grip”, rolweerstand en slijtage. Die band wordt wel nog steeds van rubber gemaakt, maar om het materiaal te verbeteren kunnen bijvoorbeeld harsen worden gebruikt. Deze toeslagstof verleent een band, en het loopvlak ervan, bijzondere eigenschappen: meer grip op het wegdek (voor de veiligheid); betere slijtagebestendigheid (hoe minder hard hij slijt, des te voordeliger voor de consument) en rolweerstand (minder energieverlies is lager brandstofverbruik).
Bron: UTwente

Reageer op dit artikel