E-mails sturen vanaf een ander adres dan je eigen e-mailadres kan erg handig zijn, maar ook wat verwarrend. In dit artikel gaan we kijken naar hoe je op verschillende manieren een ander e-mailadres of alias kunt gebruiken om een bericht te verzenden. We zullen uitleggen wat de voordelen zijn van het gebruik van meerdere domeinnamen en waarom sommige bedrijven hun mail vanuit verschillende adressen versturen.
Het adres bevestigen
Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat je het adres hebt waarmee je wilt verzenden. Dit kan een e-mailadres zijn van een andere provider of misschien zelfs het adres van een familielid of vriend. Als je nog geen adres hebt, kun je er altijd een aanmaken bij een gratis e-mailprovider zoals Gmail of Hotmail.
Uw volgende stap is om dit nieuwe adres te bevestigen in de instellingen van uw e-mailclient. In Outlook kunt u dit doen door naar “Extra > Accountinstellingen > E-mail” te gaan en hier uw nieuwe account toe te voegen. Als u gebruikmaakt van webmail, logt u in op uw account en gaat u naar de instellingenpagina om hier uw nieuwe alias toe te voegen.
Het Van-adres wijzigen
In dit derde en laatste deel gaan we het ‘Van‘-adres van de e-mail wijzigen. Dit is het adres dat anderen zien als afzender van de e-mail. By default, dit is het e-mailadres dat je tijdens het aanmaken van je account hebt ingevoerd. Natuurlijk kun je dit later altijd nog wijzigen in iets anders, bijvoorbeeld als je een nieuw e-mailadres aanmaakt of als je gebruik wilt maken van een alias.
In Outlook kun je dit doen door naar ‘Extra‘ te gaan en vervolgens op ‘Accountinstellingen‘ te klikken. Klik hierna op het tabblad ‘E-mail‘. Vervolgens selecteer je in het lijstje met accounts welk account / welke accounts je wilt wijzigen. Klik hierna op ‘Wijzig‘.
In het volgende scherm zie je nu alle gegevens van het account staan.
Altijd verzenden vanaf een ander adres
Wanneer u e-mails verzendt vanaf een ander adres of alias, is het belangrijk om te weten hoe u dit moet instellen in uw e-mailprogramma. Anders riskeert u dat de ontvanger de e-mail niet ontvangt of dat uw e-mail wordt geweigerd.
Foutmelding ‘Kan server niet bereiken’, ‘TLS-onderhandeling mislukt’
Wanneer u een foutmelding ontvangt met de melding ‘Kan server niet bereiken‘ of ‘TLS-onderhandeling mislukt‘, betekent dit dat er iets mis is met de verbinding tussen uw computer en de e-mailserver. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
- Uw internetverbinding is down.
- De e-mailserver is tijdelijk niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.
- Er is iets mis met de instellingen van uw e-mailaccount. Controleer of alle gegevens juist zijn ingevuld.