blog

Nieuwe generatie stuurrelais maakt automatisering laagdrempeliger en kostenefficiënter

Engineering

Vroeger waren stuurrelais niets anders dan een goedkoop alternatief voor mechanische tijdrelais. Die tijd hebben we inmiddels definitief achter ons gelaten. De nieuwe generatie stuurrelais schuift wat betreft programmeerbare functionaliteiten steeds meer op richting PLC’s. Maar ze zijn in de regel wel een stuk compacter, flexibeler, laagdrempeliger en kostenefficiënter. En er zijn nog wel meer voordelen.

Nieuwe generatie stuurrelais maakt automatisering laagdrempeliger en kostenefficiënter
Geurt van Bennekom is Product Manager voor het industriële productenpakket bij Eaton.

De stuurrelais van tegenwoordig kunnen veel meer informatie verwerken en op veel meer en complexere commando’s acteren. Vroeger hoefde een relais alleen de boodschappen: ‘motor draait’ en ‘motor is gestopt’ te genereren. Nu bieden stuurrelais functionaliteiten die voorheen het exclusieve domein van de traditionele PLC’s waren. Via geavanceerde programmeertalen is het mogelijk om een interrupt-gestuurd programma-afloop te programmeren, zelf functieblokken te maken, het operating system te updaten, data te loggen, realtime te klokken en watchdog functies toe te voegen. Oorspronkelijk waren stuurrelais voornamelijk gericht op gebouwautomatisering, zoals week/jaarklokken of trappenhuisschakelaars. Nu kunnen ze ook gebruikt worden om geavanceerde besturings- en regeltaken uit te voeren. Bovendien kan de installateur dat in de meeste gevallen gewoon zelf. Rekenkundige bouwstenen, PWM-modules en PID-regelaars zijn nu standaard.

Onderdeel van het industrieel IoT-netwerk

Om die functies goed uit te voeren zijn stuurrelais inmiddels vaak voorzien van speciale ingangen voor incrementele encoders, frequentietellers of high-speedtellers. Er zijn meer digitale en analoge ingangen en uitgangen bijgekomen omdat er steeds meer actoren en sensoren worden aangesloten. Bovendien is het I/O-niveau uitgebreid om de nieuwe uitdagingen aan te gaan. Machines en systemen moeten tegenwoordig steeds meer informatie kunnen leveren, vooral als ze onderdeel zijn van een industrieel IoT-netwerk.

De toegenomen laagdrempeligheid en veelzijdigheid blijkt ook uit de flexibiliteit in programmeertaal. Kiezen voor een stuurrelais van een bepaalde fabrikant betekende vroeger vaak ook kiezen voor een bepaalde programmeertaal. Met de nieuwe generatie kunnen gebruikers kiezen uit programmeertalen: de apparaat specifieke programmeertaal of een van de standaard programmeertalen zoals Ladder (LD), Function Block Diagram (FBD) of Structured Text (ST).

Communicatie via standaard protocollen

Een andere belangrijke ontwikkeling: fabrikanten hielden voorheen vaak vast aan hun eigen seriële communicatie en netwerkprotocollen, dat is nu aan het veranderen. Communicatie met het apparaat verloopt nu via het standaard ethernetprotocol en de bestaande ethernet-infrastructuur, inclusief routers, switches en WLAN-adapters. De stuurrelais worden niet langer meer in een eigen serieel netwerk met elkaar verbonden, maar door middel van ethernet veldbusprotocollen. Op deze manier kunnen de gegevens veilig en snel worden overgebracht naar het besturingssysteem op een hoger niveau. De gegevens kunnen ook worden overgedragen naar de cloud voor conditiemonitoring of voorspellend onderhoud. Dat kan indirect via tussenliggende besturingssystemen of rechtstreeks met behulp van de bestaande IoT-gateways in het netwerk.

De nieuwe generatie stuurrelais zullen de traditionele PLC’s niet gaan vervangen. Maar intussen komen ze wat betreft programmeerbaarheid en veelzijdigheid wel aardig in de buurt. Zeker voor toepassingen met beperkte complexiteit, zijn de stuurrelais van tegenwoordig een compact, toekomstgericht en kostenefficiënt alternatief.

Geurt van Bennekom is Product Manager voor het industriële productenpakket bij Eaton.

 

Reageer op dit artikel