nieuws

Daf Trucks en NXP testen nieuw platooning-systeem

Engineering

Tijdens Elektronica 2016 in München hebben DAF Trucks en chipfabrikant NXP die de elektronica levert, hun nieuwste technologie voor platooning gedemonstreerd. Bij platooning rijden twee of meer trucks als een treintje achter elkaar. Alleen de eerste truck wordt door een mens bestuurd, in de trucks daarachter zit de chauffeur er alleen nog omdat het juridisch moet.

Daf Trucks en NXP testen nieuw platooning-systeem
De vrachtwagens zijn elektronisch met elkaar verbonden. Ze remmen en versnellen synchroon. (foto: NXP Semiconductors Netherlands)

De reactiesnelheid van de automatische truck wordt dertig keer sneller dan die van de mens.  Bij eerdere proeven met platooning moest een truck een halve seconde achter zijn voorganger rijden. Dat is bij 80 kilometer per uur elf meter. Met de nieuwste systemen hebben de volgende trucks genoeg aan een achterstand van 0,3 seconde. Bij 80 kilometer per uur rijden de trucks dan zeven meter achter elkaar. Veilig rijden wordt mogelijk door de integratie van een krachtige Sensor Fusion and Control System, dat zorgt voor controle over de platooning en zelfs tijdens het optreden van externe gevaren of interne defecten. Door de korte afstand tussen de twee vrachtwagens moet een hoog veiligheidsniveau van kracht zijn. Dit zal worden bereikt door het gebruik van ASIL (“functionele veiligheid”) gekwalificeerde componenten van NXP zoals microcontrollers, microprocessoren, power management IC’s en netwerkcomponenten. De basis voor de ontwikkeling van het systeem is de NXP BlueBox platform dat de meeste van de bovengenoemde componenten verwerkt. Ook heeft het systeem een verbeterde radar die storingen tijdens het rijden detecteert, zoals bijvoorbeeld het invoegen van een auto.

Reageer op dit artikel