nieuws

3D-geprinte autoband met kunstmatige intelligentie

Engineering

In een veranderend mobiliteitsecosysteem dat evolueert naar zelfrijdende auto’s en deelwagenprojecten in stadscentra, wil bandenconstructeur Goodyear de interactie tussen banden, voertuigen en hun omgeving revolutionariseren. Goodyear onthulde daarom de Eagle 360 Urban, zijn jongste conceptband, een 3D-geprinte bol met artificiële intelligentie die kan voelen, beslissen, transformeren en communiceren.

3D-geprinte autoband met kunstmatige intelligentie
(foto: Goodyear)

De Goodyear Eagle 360 Urban heeft een bionische huid met een sensornetwerk waarmee de conceptband zijn eigen status kan controleren en informatie kan verzamelen over het terrein, onder meer over het wegoppervlak. Via communicatie met andere voertuigen en beheersystemen voor de infrastructuur, het verkeer en de mobiliteit kan de band in real-time informatie verzamelen over zijn omgeving. Door deze informatiebronnen te combineren en onmiddellijk te verwerken via zenuwnetwerken met deep-learning-algoritmes kan de band beslissen wat de juiste actie is. En met de ondersteuning van zijn kunstmatige intelligentie kan hij uit vorige acties leren hoe hij zijn toekomstige reacties kan verbeteren.

Extreem elastisch polymeer
De bionische huid van de band is gemaakt van een extreem elastisch polymeer en is ongeveer even flexibel als de menselijke huid, waardoor het kan uitzetten of krimpen. Deze buitenste laag bedekt een schuimachtig materiaal dat sterk genoeg is om flexibel te blijven, ondanks het gewicht van een auto. Dankzij die flexibiliteit kunnen krachtelementen onder het oppervlak van de band – onderdelen die de vorm kunnen veranderen via elektrische input en die werken zoals menselijke spieren – de aparte onderdelen van het profiel hervormen, en op deze manier het loopvlak bepalen. Zo kunnen ze “kuiltjes” vormen in natte omstandigheden of net glad worden wanneer het droog is. Hierdoor wordt telkens een nieuw loopvlak met een veiliger contactvlak ontplooid.

Beschadiging
Als de bionische huid van de band beschadigd geraakt, kunnen de sensoren in het loopvlak het lek detecteren. De band zal dan roteren om een ander contactvlak te creëren. Daardoor neemt de druk op het lek af en kan het zelfherstellende proces beginnen. Dit proces werkt met materialen die specifiek zijn ontwikkeld om naar het lek toe te vloeien. Ze reageren fysisch en chemisch met elkaar om nieuwe moleculaire verbindingen te vormen, zodat het lek wordt gedicht.

Proactief onderhoud
Deze nieuwe generatie banden zal een toegevoegde waarde creëren voor autoconstructeurs en voor de opkomende aanbieders van Mobility as a Service omdat hun inzetbaarheid gemaximaliseerd wordt en ze proactief onderhoud bieden. Ze bieden pendelaars een betere gebruikerservaring door een nieuwe dimensie toe te voegen aan de veiligheidsprestaties en de zelflerende capaciteiten van het zelfstandig rijden.

Reageer op dit artikel