nieuws

Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen

Engineering

Een automatisch bestuurde trein is een stap dichterbij gekomen. ProRail, Arriva en Provincie Groningen hebben een overeenkomst getekend voor een proef met zo’n trein.

Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
(foto: ProRail)

ATO is de afkorting van Automated Train Operation. Het systeem kent vier niveaus van automatiseren, de Grades of Automation (GoA), waarbij verschillende handelingen van een machinist worden overgenomen. Bij niveau 1 (GoA1) rijdt de machinist en wordt hij daarbij ondersteund door beveiligings- en adviessystemen. Bij niveau twee (GoA 2) wordt de machinist ondersteund met een soort slimme cruise control. Bij niveau 3 (GoA 3) hoeft de machinist niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen terwijl bij het hoogste niveau (GoA 4) er zelfs geen machinist meer in de trein aanwezig hoeft te zijn. In Groningen wordt het tweede niveau getest met een gedeeltelijk zelfrijdende (lege) reizigerstrein op het traject Groningen-Zuidhorn. Innovatie is voor ProRail een belangrijk speerpunt. Doel van ProRail is om samen met de marktpartijen zoveel mogelijk te leren van deze proef en deze kennis te delen met alle betrokken partijen. ProRail is ervan overtuigd op deze wijze de innovatie rondom ATO een boost te kunnen geven.

Meer capaciteit en minder energie

Geautomatiseerd rijden heeft verschillende voordelen. Zo kunnen treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden, waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Daarnaast daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te hoeven voeren.

Bron: ProRail

Reageer op dit artikel