nieuws

Antea Group gaat infrastructuur en voorzieningen ontwikkelen voor vliegende auto

Engineering

Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group ondertekende een wereldwijde samenwerkingsovereenkomst met PAL-V, fabrikant van ’s werelds eerste vliegende auto. Het bureauwil de vliegende auto samen met PAL-V naar een hoger niveau tillen door de ontwikkeling van diverse voorzieningen die deze nieuwe vorm van mobiliteit mogelijk maken.

Antea Group gaat infrastructuur en voorzieningen ontwikkelen voor vliegende auto

De PAL-V (Personal Air and Land Vehicle) is een compacte tweepersoons autogyro die zich over de weg én in de lucht kan verplaatsen. Het voertuig maakt gebruik van een zogenoemde dual engine propulsion drive train. Hierbij worden twee motoren gekoppeld aan de propeller die de voorstuwing creëert.  In de lucht zorgt de onderliggende gyroplane-technologie voor een stabiel vliegend platform, dat veilige landingen mogelijk maakt. Veilig landen kan zelfs in het zeer onwaarschijnlijke geval dat beide motoren uitvallen.  De gyroplane als zodanig is al een zeer veilige manier van vliegen.

Vliegen wordt normaler

Vliegen gaat veel normaler worden in de toekomst en dat zal een grote impact hebben op de infrastructuur, de openbare ruimte en het vastgoed in steden: het domein van Antea Group. Businesslijndirecteur Henri Deelstra van Antea Group: “Samen met PAL-V zetten we onze kennis en ons netwerk in om nieuwe producten, voorzieningen en infrastructuren te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan het vergunnen, ontwerpen en realiseren van minivliegvelden of parkeergelegenheden aan huis.”

CEO Robert Dingemanse van PAL-V: “De persoonlijke vliegmobiliteit start nu, met een vliegende auto waarmee je buiten de stad vliegt en in de stad rijdt. In de toekomst gaan we ook met air-taxi’s binnen de stad van platform naar platform vliegen. Vliegen wordt veel normaler de komende decennia.”

Eerste toestellen al verkocht

In 2012 maakte PAL-V de eerste succesvolle testvluchten met de vliegende auto. In 2020 krijgt het eerste model de PAL-V Liberty, een licentie van de RDW en een vlieglicentie van EASA. Hiermee mag er in heel Europa maar ook daarbuiten in heel veel landen gereden én gevlogen worden in het toestel. De PAL-V is daarmee vanaf 2020 operationeel; de eerste ter wereld. Een deel van de reeds verkochte PAL-V’s is verkocht in Nederland. Deelstra: “Ook een aantal gemeenten heeft al interesse getoond in een pilot met de vliegende auto. Daarnaast zijn we momenteel in samenwerking met diverse overheden bezig een challenge te organiseren om de PAL-V in te zetten in hun werk.”

Oplossing voor het fileprobleem

De gezonde & leefbare stad van de toekomst is één van de thema’s waarmee Antea Group zich bezighoudt. Deelstra: ‘In 2050 woont 68% van de wereldbevolking in stedelijke gebieden. Wij zien de vliegende auto als gamechanger in de interstedelijke mobiliteit en mogelijk als een belangrijk onderdeel van de oplossing voor het fileprobleem. Door samen met PAL-V goede randvoorwaarden en voorzieningen voor de vliegende auto te ontwikkelen, willen we de ontwikkeling van ‘personal air mobility’ versnellen én interessant maken voor het grote publiek.’

Reageer op dit artikel