nieuws

3D-geprinte koelschil voor Electric Superbike Twente

Engineering

Electric Superbike Twente, het elektrische raceteam van de Universiteit Twente, is opgericht met één doel: de wereld laten zien hoe gaaf (en snel) elektrisch vervoer kan zijn. Om ervoor te zorgen dat de gloednieuwe elektromotor van Electric Superbike Twente op ideale temperatuur opereert, wordt de elektromotor voorzien van een metaal 3D-geprinte koelschil, geproduceerd door K3D.

3D-geprinte koelschil voor Electric Superbike Twente

Electric Superbike Twente ontwikkelde samen met K3D één van de eerste metaal 3D-geprinte componenten voor de race-industrie. De elektromotor van de nieuwe elektrische superbike wordt watergekoeld, net als de eerste superbike, die het team in 2018 ontwikkelde. De koelschil van de eerste superbike bestond uit meerdere onderdelen. Deze waren met conventionele technieken – denk aan draaien en frezen – moeilijk te produceren. Feitse Krekt, technisch manager van het huidige team van Electric Superbike Twente hierover: “Om de benodigde toleranties te halen, moest materiaal worden toegevoegd, waardoor het eindproduct zwaarder werd. Daarnaast vielen de koelprestaties wat tegen. Om de maakbaarheid van de componenten te garanderen, moesten de wanddiktes van de schil groter gekozen worden dan gewenst. Dit ging ten koste van de koelprestaties. Hierdoor kwam er minder vermogen uit de elektromotor en moesten we soms flink inhouden om de elektromotor niet te oververhitten.”

Ontwerpvrijheid en 3D-metaalprinttechniek

Het team is op dit moment volop bezig met de ontwikkeling van een tweede elektrische superbike om aan de top van elektrisch racen te blijven. Er zijn veel componenten herontworpen om te kunnen optimaliseren. Op het gebied van elektromotorkoeling werden grote stappen gemaakt door gebruik te maken van de 3D-metaalprinttechniek. “De grote voordelen van  3D-metaalprinten zijn functie-integratie, gewicht- en ruimtebesparende ontwerpvrijheid. In onze zoektocht naar een partner kwamen we terecht bij K3D”, vertelt Krekt.

Dunwandig ontwerp met interne koelkanalen

Omdat het onderdeel specifiek ontworpen is voor 3D-printen, waren de opties eindeloos, zegt Jaap Bulsink, CTO van K3D. “De koelschil kent optimale koelprestaties door een dunwandig ontwerp met interne koelkanalen op exact de juiste plek. Dit kan alleen met 3D-metaalprinten, waarbij je ultieme ontwerpvrijheid hebt. Daarnaast is het onderdeel zo licht mogelijk ontworpen. Het is in één keer correct geprint en heeft een dusdanige nauwkeurigheid dat er geen nabewerking nodig is. De uniciteit van dit 3D-metaalgeprinte onderdeel ligt ook in de afmetingen. We kwamen meer 3D-geprinte koelschillen voor de race-industrie tegen, maar bij deze partijen waren de onderdelen minstens vier keer zo klein. Bij Electric Superbike Twente gaat het om een aanzienlijke afmeting.”

Assemblage superbike

Naast de koelschil worden er op dit moment meer onderdelen voor de nieuwe elektrische superbike geproduceerd. Als deze onderdelen binnen zijn, wordt de bike geassembleerd. Daarna begint het team met de testfase, van onder andere dit high-end koelsysteem. “Met dergelijke innovaties is het spannend om te ontdekken of alles werkt. We zijn ervan overtuigd dat deze 3D-metaalgeprinte koelschil een stukje van de hoogwaardigste technologie van dit moment is”, concludeert Krekt.

De onthulling van de nieuwe superbike van Electric Superbike Twente vindt plaats op 24 mei in de bioscoopzaal van Kinepolis in Enschede.

Reageer op dit artikel