nieuws

Volkswagen start praktijktests met autonome auto’s

Engineering

Volkswagen Group Research is in Hamburg begonnen met het testen van autonome auto’s. De praktijktests vinden plaats op een testtraject van drie kilometer lang en worden uitgevoerd met vijf speciale e-Golf. Ze zijn onder meer uitgerust met laserscanners, camera’s, ultrasonische sensoren en radars. De resultaten van de tests worden gebruikt voor meerdere onderzoeksprojecten op het gebied van autonoom rijden.

Volkswagen start praktijktests met autonome auto’s
Foto's: Volkswagen

Momenteel wordt er in Hamburg gewerkt aan een negen kilometer lang testtraject dat volgend jaar in gebruik wordt genomen. Om daar proeven met autonome en connected voertuigen te faciliteren, worden verkeerslichten voorzien van apparatuur waarmee communicatie tussen de infrastructuur en auto mogelijk is. Volkswagen en Hamburg zetten zo stappen om verkeersstromen in de stad te stroomlijnen en autonoom rijden mogelijk te maken.

Autonoom rijden met toezicht

De zelfrijdende voertuigen zijn uitgerust met elf laserscanners, zeven radars en veertien camera’s. Tijdens een gemiddelde praktijktest genereren die tot wel 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van een testvoertuig is een computer weggewerkt met de kracht van zo’n vijftien laptops. Die moet in enkele milliseconden grote hoeveelheden informatie verwerken over voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen, voorrangssituaties, wegopbrekingen en rijbaanwisselingen.
De artificial intelligence van het voertuig moet in een complexe situatie alle relevante objecten waarnemen en daar correct op reageren zonder vals alarm te slaan. Het systeem maakt daarvoor gebruik van deep learning, neurale netwerken en patroonherkenning. Voor de veiligheid worden de testvoertuigen tijdens de praktijktests door testers gereden. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen als dat nodig is.

Leestip: Artificial Intelligence in de maakindustrie: Hype of meerwaarde?

Doel: level 5 autonoom rijden op de openbare weg

Volkswagen Group Research werkt voor dit project samen met alle merken en alle relevante afdelingen van de Volkswagen Group. Het doel is om in de toekomst autonoom rijden tot Level 5 mogelijk te maken, een volledig zelfstandig rijdende auto op de openbare weg. De uitkomsten van het testprogramma in Hamburg worden toegepast in verdere onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten.  Voor autonome voertuigen zonder menselijke bestuurder zijn wel veranderingen in de wet en de infrastructuur nodig.

Volkswagen tests highly-automated driving in Hamburg.

De vijf niveaus van autonoom rijden

Er zijn vijf niveaus van autonoom rijden gedefinieerd:

  • Level 1 – Assistentie
    De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. Voorbeeld: active cruise control.
  • Level 2 – Gedeeltelijk autonoom
    De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen, zoals sturen én remmen/accelereren. De bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten. Voorbeeld: active cruise control met lane-keep assist.
  • Level 3 – Semi-autonoom
    De auto stuurt, remt en accelereert niet alleen zelfstandig, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als de bestuurder moet ingrijpen, dan vraagt de techniek daar om. Dit systeem werkt onder bepaalde omstandigheden. Voorbeeld: traffic jam assist.
  • Level 4 – Verregaand autonoom
    De auto kan onder bepaalde omstandigheden volledig zelf rijden. Voorbeeld: de e-Golfs die in Hamburg alleen op een afgebakend stuk autonoom kunnen functioneren.
  • Level 5 – Volledig autonoom
    De auto kan onder alle omstandigheden helemaal zelfstandig rijden.
Reageer op dit artikel