nieuws

Ban op heftrucks voor meer veiligheid en betere logistiek

HSE

Rudolf de Bruijn, Health & Safety Manager zorgt samen met zijn team voor een gezonde en veilige werkomgeving bij DAF Trucks in Eindhoven. Diverse verbeteringen werden doorgevoerd op het gebied van technologie, systemen en veiligheidsgedrag. ‘Toch moet je steeds rekening houden met de Wet van Behoud van Ellende’, stelt hij. ‘Dit houdt je alert om continu te blijven verbeteren.’

Ban op heftrucks voor meer veiligheid en betere logistiek
Rudolf de Bruijn, Health & Safety Manager bij DAF: ‘Als veiligheidsverantwoordelijke wil je invloed kunnen uitoefenen op de afweging die een persoon in zijn hoofd maakt om iets ‘even’ op een onveilige manier te doen.’ (foto: DAF Trucks)

‘Als ik één ding in de loop der jaren heb geleerd, is het dat ondanks alle technologische of technische maatregelen die je neemt om een machine volgens de regelen der kunst te beveiligen, er nog steeds onveilige situaties kunnen ontstaan. Machineveiligheid moet je daarom op drie niveaus aanpakken: op het gebied van techniek, systeem en gedrag’, stelt Rudolf de Bruijn, Health & Safety Manager bij DAF Trucks in Eindhoven. Hij is samen met een team van achttien medewerkers verantwoordelijk voor gezond en veilig werken bij DAF Trucks, waar ongeveer 5.500 werknemers werken in diverse fabrieken. ‘Het begrip techniek spreekt voor zich. Daarmee bedoel ik alle technologische aspecten die je kunt toepassen om de machines veilig te maken. Onder systeem versta ik goede werkprocedures en instructies, zorgen dat werknemers de middelen hebben om hun taken op een veilige manier uit te voeren. Gedrag is het derde aspect, de manier waarop werknemers effectief handelen.’

 
Treintje
De Bruijn geeft een voorbeeld van een technologische verbetering die is doorgevoerd. ‘Luchtgereedschap zijn we op grote schaal aan het vervangen door elektrisch gereedschap, wat zorgt voor minder geluid en trillingen. Dankzij deze aanpassing kunnen we nu ook exact vaststellen met hoeveel kracht een verbinding is vastgezet en of dit binnen de specificaties valt. Wanneer later een probleem optreedt, is te achterhalen bij welk proces deze handeling werd uitgevoerd. Verbeterde veiligheid gaat hier hand in hand met een verbetering van kwaliteit.’ Ook het interne transport is aangepakt. ‘We zijn sterk op weg om alle heftrucks volledig uit de fabrieken te bannen. Dit zijn voertuigen met veel potentieel gevaar: Je ziet ze dagelijks rondrijden waardoor je eraan gewend geraakt en de risico’s vergeet terwijl de chauffeur een beperkt zicht heeft. Een groot deel van de heftrucks is al vervangen door langzamer rijdende treintjes die alleen het benodigde materiaal vervoeren naar de werkplekken. De treintjes maken minder kilometers waardoor het risico lager ligt en de chauffeur heeft vrij zicht op wat er rondom hem gebeurt. Hier komen verbeteringen in logistieke efficiency en veiligheid dus mooi samen.’

Het volledige artikel staat in de uitgave van PT Industrieel Management die op 15 december op de mat ligt. Vanaf begin 2017 kunnen abonnees PT Industrieel Management ook online lezen.

Reageer op dit artikel