nieuws

Customer Intimacy en Operational Excellence belangrijke aspecten in onderhoudsstrategie

Maintenance

Nederlandse bedrijven focussen zich vaak op lage kosten en minder dan andere landen op een Customer intimacy fabricagestrategie. Echter, juist een goede mix van strategieën onderscheidt de High Performance Organisations (HPO’s) van Low Performance Organisations (LPO’s), stelt de NVDO. Nederland moet flink aan de bak.

Customer Intimacy en Operational Excellence belangrijke aspecten in onderhoudsstrategie

Nederland scoort laag op toekomstvastheid van de asset en de efficiëntie en effectiviteit van onderhoud. Een strategie gericht op Operational Excellence kan helpen bij het verbeteren van de effectiviteit en efficiëntie van het onderhoud, en daarmee de effectiviteit van de assets. Lichtpunt is dat Nederlandse bedrijven bezig zijn met radicale innovaties. Op langere termijn is dit een strategie die zal bijdragen aan High Performance, waarmee een leidende positie in Nederland veel meer gegarandeerd kan worden, geeft de NVDO, de Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud aan.

Aanbevelingen voor de maintenancesector

Er zijn drie aanbevelingen voor de maintenancesector:
– Richt je niet alleen op het verlagen van de kosten van onderhoud, maar ook op een Customer Intimacy en Operational Excellence. De juiste balans zorgt voor high performance
– Ga door met de huidige focus op radicale innovatie. Dit is op langere termijn de winnende strategie
– Vergeet niet op de korte termijn middels incrementele innovatie stappen te maken. Lange termijn denken is goed, maar ook op de korte termijn kan er winst behaald worden, wat bijdraagt aan een betere positionering van de Nederlandse bedrijven in de wereld.

Universiteit Amsterdam en de NVDO tekenden voor een samenwerking waarbij de aanbevelingen nader worden onderzocht. Op basis van de ontwikkelde radarplot kan de manufacturing strategie van bedrijven met de benchmark worden vergeleken en ook worden beoordeeld op basis waarvan investeringen plaatsvinden en hoe leveranciers hierop aansluiten. Daarnaast geeft het onderzoek inzicht in maatstaven en KPI’s die in fabricagecontracten worden gebruikt, en welke consequenties dat heeft voor innovaties in het onderhoudsproces.
Het onderzoek start in het eerste kwartaal 2018. Publicatie van de resultaten wordt eind september 2018 verwacht.
Bron en meer informatie: NVDO

Reageer op dit artikel