artikel

Servitization – Door smart industry ontstaan nieuwe businessmodellen

Manufacturing

De industrie digitaliseert snel. Samen met de digitalisering ontstaan ook nieuwe businessmodellen zoals servitization. Programmadirecteur Smart Industry Egbert-Jan Sol geeft zijn visie op dit onderwerp.

Servitization – Door smart industry ontstaan nieuwe businessmodellen
(foto: Canon)

Egbert-Jan Sol geeft zijn visie op het ontstaan van nieuwe businessmodellen. ‘Door de digitalisering zullen bedrijven komen tot andere businessmodellen. Een belangrijke ontwikkeling is servitization waarbij je niet langer je hardware, maar een dienst verkoopt terwijl de hardware eigendom blijft van de fabrikant. De data die je als fabrikant verzamelt uit de hardware die door de klanten wordt geleased, zorgt ervoor dat fabrikanten hun hardware kunnen verbeteren en teruggekomen hardware kunnen hergebruiken of zo efficiënt mogelijk recyclen (duurzaamheid). Tegelijkertijd kan deze data klanten ook waarschuwen voor storingen zodat vroegtijdig kan worden ingegrepen (predictive maintenance). Servitization wordt steeds vaker toegepast en zal naar verwachting nog sterk aan belang winnen. Océ (leasing van kopieerapparaten) is hiervan een goed voorbeeld maar ook bedrijven als ThermoFisher (elektronenmicroscopen) en machinefabriek Boessenkool zetten hier sterk op in. In de industrie zullen daardoor minder kapitaalinvesteringen worden gedaan en meer leaseconstructies ontstaan.

Leestip: Leasing en remanufacturing gaan goed samen

Meer flexibiliteit nodig bij toeleveranciers

Omdat de grotere bedrijven naar servitizationmodellen gaan, zie je dat hun R&D aandacht verschuift van het produceren in de eigen fabriek, naar de klant beter van dienst zijn zodat deze meer diensten afneemt. Dit soort businessmodellen zijn overigens moeilijker te kopiëren door concurrenten. Tegelijkertijd besteden deze grote bedrijven het maken van producten meer uit aan toeleveranciers. Waar ze vroeger eens per kwartaal een groot aantal onderdelen bestelde, wordt nu veel frequenter een kleiner aantal onderdelen besteld, met steeds andere specificaties. Toeleveranciers zullen daardoor veel flexibeler moeten worden en enkelstuks moeten kunnen produceren tegen massaproductieprijzen. Dit is mogelijk als de toeleverancier flexibeler wordt, geheel digitaal gaat communiceren en op een slimme manier gebruik maakt van data. Bedrijven die niet bereid zijn in te stappen in de digitalisering, nieuwe businessmodellen niet accepteren en zich niet flexibel opstellen, zullen over vijf of tien jaar niet meer bestaan.

Reageer op dit artikel