nieuws

Bijzondere bedrijfsstrategie stuwt groei Quooker

Manufacturing

In steeds meer Noord-Europese keukens is de Nederlandse kokend-water-kraan te vinden. Dat succes is het bedrijf Quooker in Ridderkerk niet komen aanwaaien, maar komt voort uit een doordachte langetermijnstrategie. Dat doordenken leidt vaak tot andere keuzes dan gebruikelijk binnen de Nederlandse maakindustrie. Zo maakt het bedrijf bijvoorbeeld zijn eigen productietechnologie en gebeurt montage niet in lage-lonen-landen maar in eigen huis.

Bijzondere bedrijfsstrategie stuwt groei Quooker
Quooker is een familiebedrijf in Ridderkerk dat keukenkranen voor kokend water produceert en bijkomende producten zoals zeepdispensers en waterfilters. (foto: Peter Venema)

Het ziet er zo simpel uit. De Quooker Fusion is sinds 2012 op de markt en oogt als een gewone mengkraan. Alleen zit er aan de basis een extra draai-drukknop om het kokend water in te schakelen. Twee keer drukken en dan draaien, dan pas komt er kokend water. Onzichtbaar in het keukenkastje staat een ketel met drie liter kokend water, of een zeven liter combiketel die naast kokend water via een CV-koppeling eindeloos warm water kan leveren.
Wat je niet ziet, zijn de vijftig patenten die inmiddels in het systeem zijn verwerkt. Ook de fundamentele natuurkunde die eraan ten grondslag ligt, met een uitgekiende beheersing van (damp)druk, uitzetting en temperaturen, valt niet op. Zo zorgt de hoogvacuüm-isolatie in combinatie met stralingsreflectie, geïntroduceerd in 2001, voor een stand-by energieverbruik van maar 8 Watt. De slimme elektronica van het kraansysteem blijft al helemaal buiten beeld. Een perlator zorgt ervoor dat de overschakeling van koud naar kokend water instantaan plaatsvindt. Ook de nieuwe Flex beschikt over een bijzondere vinding: zo gauw de flexibele leiding uit de kraan komt, stopt de levering van kokend water. Verbranden is uitgesloten.

 

Principe

Eén van de geheimen van het systeem zit in oververhitting; het water wordt in de ketel op 110 graden Celsius gehouden. Directeur Niels Peteri: ‘Kokend water moet altijd even doorkoken, anders vormt kalk in het water een schuimlaagje en is het water niet lekker voor bijvoorbeeld thee. Het bewaren bij 110 graden zorgt daarvoor. Als je door de draai-drukknop te gebruiken kokend water tapt, koelt dit buiten de kraan meteen af naar honderd graden en gaat koken. Op dat principe is het hele bedrijf gebouwd.’
Dat mag zo zijn, Peteri voegt er wel meteen aan toe dat zakelijk succes van veel meer afhangt dan van uitvindingen alleen. ‘Weinig uitvindingen halen het productiestadium. Dat de uitvinder in het bedrijf aan het roer blijft, is tegenwoordig nog veel zeldzamer. In ons geval kwam het er niet alleen op aan een product te maken. We moesten de markt ervoor ook zelf creëren. Mensen raken pas overtuigd als ze het zien en ervaren; tot die tijd vinden ze het levensgevaarlijk en denken ze dat het energie vreet. Laten zien en ervaren kost tijd. We zijn momenteel succesvol in Duitsland, maar het kostte wel acht jaar om zover te komen.’

 

Het volledige artikel staat in de uitgave van PT Industrieel Management die op 15 december op de mat ligt. Vanaf begin 2017 kunnen abonnees PT Industrieel Management ook online lezen.

Reageer op dit artikel