nieuws

Brede focus Barkmeijer Shipyards vergt speciale werkwijze

Manufacturing

Kun je door de aanhoudend lage ladingprijzen, het failliet van enkele reders en de instorting van de olieprijs nog wel schepen bouwen in Nederland? Barkmeijer Shipyards in Stroobos vindt van wel, als je maar veel verschillende scheepstypen aankunt. Kennis en samenwerking zijn daarbij de sleutel tot succes, bijvoorbeeld bij het huidige project van een LNG-aangedreven baggerschip.

Brede focus Barkmeijer Shipyards vergt speciale werkwijze
(foto: Peter Venema)

In juni 2018 moet het baggerschip Ecodelta van stapel lopen. Het gaat dan voor Bagger- en Aannemingsmaatschappij Van der Kamp B.V. in Zwolle baggerwerkzaamheden in de Rotterdamse haven uitvoeren. De opdracht brengt tot de oplevering veel werk met zich mee voor Barkmeijer Shipyards in Stroobos. Zoveel, dat ook andere werven en toeleveranciers in Noord-Nederland er werk aan overhouden. Vele handen maken licht werk en de deadline is heilig.
‘LNG in de scheepvaart is niet nieuw’, zegt commercieel directeur Hans Veraart van Barkmeijer over het project. ‘In 2004 bouwde Bijlsma in Lemmer al een schip op LNG en IHC is ook al bezig met baggerschepen op vloeibaar aardgas. Wijzelf hebben ons er sinds 2004 al op georiënteerd, maar nu pas is er een opdracht voor. Je kunt zo’n schip alleen inzetten waar je LNG kunt bunkeren. In de Rotterdamse haven, waar Van der Kamp de Ecodelta gaat inzetten om de vaargeulen uit te baggeren, zijn de nodige bunkerschepen aanwezig. Het past ook in het streven van de autoriteiten om Rotterdam de groenste haven ter wereld ter maken. De Ecodelta is een groen statement.’
LNG-aandrijving mag dan niet helemaal nieuw zijn, standaard is het beslist ook niet. Veraart: ‘Dat merk je aan het feit …

Reageer op dit artikel