nieuws

Werknemers Audi Brussel sturen robots aan met gebaren

Manufacturing

Bij Audi Brussel zijn de resultaten voorgesteld van het imec.icon ‘ClaXon’-project. Dit project onderzocht hoe mensen kunnen samenwerken met de nieuwste generatie industriële robots. Het resultaat? Een collaboratieve robot (cobot), ‘Walt’, die tussen de Audi-werknemers staat en echte interactie (via gebaren) tussen mens en machine mogelijk maakt.

Werknemers Audi Brussel sturen robots aan met gebaren
(foto: Audi)

De voorbije maanden liep een project – het imec.icon ClaXon-project – waarbij industriële robots en werknemers van Audi Brussel op een veilige manier konden samenwerken – in één gemeenschappelijke ruimte, zonder veiligheidskooi.
Onderzocht werd aan welke technische en sociale voorwaarden een industriële robot moet voldoen om op een veilige manier tussen mensen te kunnen functioneren. Door de zwaaiarmen van cobots uit te rusten met flexibele gewrichten kan worden vermeden dat ze een werknemer verwonden in het geval van een botsing. Maar dat gaat dan weer ten koste van hun accuraatheid. Daarom ontwikkelden de projectpartners nieuwe software die de veiligheid van de werknemers ondersteunt en tegelijkertijd de precisie van cobots met zestig procent verhoogt.

Ondersteuning
Maar ook de kennisoverdracht en communicatie tussen mens en cobot kwam tijdens het project uitgebreid aan bod. Zo werd technologie ontwikkeld die operatoren toelaat een complexe taak te demonstreren, waarna die taak op een flexibele manier door de cobot kan worden uitgevoerd. Bovendien werd er ingezet op het gebruik van gebaren om met de cobot te communiceren.
“Veiligheid en precisie zijn belangrijke voorwaarden om cobots in de industrie te introduceren,’ aldus An Jacobs (imec – VUB). “Daarnaast besteedden we echter ook veel aandacht aan de menselijke kant van het verhaal: hoe willen mensen concreet door cobots ondersteund worden? En hoe pakken we dat dan het beste aan? Door middel van proeftuinonderzoek hebben we uitgebreid getest wat werkt en wat niet – met echte prototypes en echte operatoren in een echte productieomgeving.”

Opdrachten via gebaren
“Midden in onze fabriek – en tussen onze productiemedewerkers – staat nu een eerste volledig operationele cobot die probleemloos samenwerkt met zijn menselijke collega’s,” zegt Patrick Danau, Algemeen directeur Audi Brussel. “De cobot werd uitgerust met verschillende sensoren zoals warmtesensoren en diepte- en kleurencamera’s waardoor hij de operatoren rond zich, en zijn ruimere omgeving, in detail kan observeren. Dankzij technologie die gebaseerd is op ‘deep learning’, aangeleverd door Robovision, is deze cobot in staat om de gezichten te herkennen van de werknemers met wie hij samenwerkt; werknemers die hem trouwens door middel van handgebaren makkelijk en snel instructies kunnen geven, aangepast aan het automodel dat er op dat ogenblik op de productielijn aankomt. De cobot heeft bovendien ook een eigen gezicht dat hij gebruikt om met de werknemers te communiceren; om bijvoorbeeld duidelijk te maken dat hij een instructie begrepen heeft.”

Deep learning
“Het ingenieuze aan deep learning is dat de robots zelf de werkelijkheid interpreteren en kiezen wat belangrijk is, dit is niet langer een taak van de software-ingenieur, dit zal voor een enorme wereldwijde omwenteling zorgen,” aldus Jonathan Berte, CEO Robovision.

Reageer op dit artikel