nieuws

Nederlandse bedrijven afwachtend bij nieuwe technologieën

Manufacturing

Uit onderzoek van TomTom Telematics blijkt dat Nederlandse bedrijven nieuwe technologieën omarmen om de productiviteit te verhogen en hun medewerkers beter te kunnen managen. Tegelijkertijd worstelen bedrijven met een gebrek aan betrouwbare informatie over technologie die voor hen interessant kan zijn en nemen ze een afwachtende houding aan.

Nederlandse bedrijven afwachtend bij nieuwe technologieën

Het onderzoek werd door TomTom Telematics, wagenparkbeheer- en connected car-diensten uitgevoerd onder 1.400 bedrijfsmanagers in het midden en hoger management.
Uit de resultaten blijkt dat bijna driekwart (73%) van de bedrijven inziet hoe belangrijk technologie is voor het werven, behouden en motiveren van hun medewerkers. Tegelijkertijd worden het verhogen van de productiviteit (19%), verhogen van de verkoop (18%), verbeteren van de klantenservice (13%) en verlagen van bedrijfskosten (12%) genoemd als de belangrijkste motivaties om nieuwe technologie te implementeren.

Gebrek aan informatie

Toch geeft bijna de helft van de bedrijven (46%) aan moeite te hebben met het vinden van betrouwbaar advies om nieuwe technologie te introduceren. Gebrek aan relevante informatie van aanbieders is hiervoor de belangrijkste reden, aldus 22% van de ondervraagden. Andere grote oorzaken die worden onderstreept zijn het gebrek aan kennis binnen de organisatie (24%), het vinden van een aanbieder die bij de organisatie past (15%) en bijkomende kosten (40%).

Weinig early adopters

Hoewel technologie een steeds grotere rol speelt op het werk, geeft maar 44% van de ondervraagde bedrijfsmanagers aan dat hun bedrijf een ‘early adopter’ is en op nieuwe innovaties inspeelt. Dit is een lag percentage in vergelijking met landen als Frankrijk (86%), Spanje (83%) en Polen (78%).

 

Meer artikelen over nieuwe technologieën:

Reageer op dit artikel