nieuws

Nieuwe volautomatische warmperslijn verhoogt veiligheid auto’s

Manufacturing

Ford heeft in haar assemblagefabriek in Saarlouis Duitsland een nieuwe warmperslijn in gebruik genomen. De lijn is gebouwd met behulp van een deel van de recente investering van 600 miljoen euro in deze fabriek. De nieuwe techniek moet auto’s veiliger dan ooit maken.

Nieuwe volautomatische warmperslijn verhoogt veiligheid auto’s

In de assemblagefabriek in Saarlouis in Duitsland worden in het nieuwe volautomatische warmpersproces auto-onderdelen die essentieel zijn voor de bescherming van bestuurder en passagiers gevormd en gesneden. Hierbij wordt gebruikgemaakt van ovens, robots en lasers.

Oude techniek in een moderne uitvoering

Warmgeperste stalen onderdelen worden blootgesteld aan temperaturen tot 930 °C. Vervolgens worden de onderdelen door robots in een hydraulische pers geladen die een sluitkracht heeft van maximaal 1150 ton. Daarna worden ze in slechts drie seconden gevormd en gekoeld. Het boriumstaal is nu zo sterk, dat er een laserstraal heter dan lava voor nodig is om elk deel nauwkeurig in de uiteindelijke vorm te snijden.
Ooit was het een techniek die een ridder bescherming bood tegen de wapens van zijn rivaal. Nu past Ford een moderne versie van dezelfde techniek toe om zijn auto’s veiliger dan ooit te maken.
“We bouwen voort op technieken die al duizenden jaren worden toegepast om staal te versterken. Daarbij maken we gebruik van moderne materialen en automatisering om het warmpersproces te versnellen en verfijnen”, zegt Dale Wishnousky, Vice President Manufacturing, Ford Europa. “Het resultaat is een veiligheidskooi van boriumstaal voor de Ford Focus, die daarmee een van onze veiligste auto’s ooit is.”

Boriumstaal

In de veiligheidskooi van de nieuwe Focus is uitgebreid gebruikgemaakt van boriumstaal, het sterkste staal dat in de auto-industrie wordt toegepast. De kooi kan bij een ongeval voor overlevingsruimte zorgen. Daarnaast zorgt borium, dat ook wordt toegepast in wolkenkrabbers, voor 40 procent meer bescherming bij een frontale botsing.

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel