nieuws

Welke Nederlandse bedrijven dragen bij aan de F35?

Manufacturing

In het Amerikaanse Fort Worth werd het eerste Nederlandse F-35 vliegtuig in ontvangst genomen. De productie en het onderhoud van de F-35 legt Nederlandse ondernemers en kennisinstellingen geen windeieren. Nu al leverde de F35 aan contracten en omzet 1,4 miljard euro op.

Welke Nederlandse bedrijven dragen bij aan de F35?
(foto: Defensie.nl)

De komende jaren bedraagt de nog te realiseren productieomzet naar schatting nog eens negen miljard euro. Ook zorgt de F-35 in de toekomst naar verwachting in Nederland voor een extra 15 à 20 miljard euro aan onderhoudscontracten en meer dan 1.600 vaste banen. Ook opent dit jaar het Europees logistiek centrum OneLogistics in Woensdrecht waar ruim zeventig Nederlandse bedrijven aan meewerken.

Honderd bedrijven betrokken bij F35

Ongeveer honderd bedrijven zijn betrokken, waarvan dertig bedrijven rechtstreekse productie-opdrachten hebben, zes bedrijven zijn geselecteerd voor onderhoudsopdrachten en 65 bedrijven zijn subcontractor. Ongeveer 2.000 productiebanen waren in 2018 al betrokken bij het project en naar verwachting zullen 2.000 banen in de onderhoudsfase bij het project zijn gemoeid.

De volgende bedrijven of kennisinstellingen zijn rechtstreeks betrokken bij de productie van de F35: GKN Fokker, Landes, Eurocast, ATS Kleizen, PM Aerotec, NLR, Dutch Aero, TNO, NCLR, Moog FCS, DPCC, Thales, TU Delft, Aeronamic, Bosch Rexroth, Atkins NedTech, Axxiflex, Eldim, DAP Design, Axxiflex, Sun Test Systems, Recemat, Brookx, RSP, KMWE, Airbus Defense & Space, ITAG, One Logistics en VDL. Op de foto is te zijn welke input zij geven in het project. (door op de foto te klikken wordt de foto groter afgebeeld)

Geïntegreerde aanpak

Het onderhoud aan de F-35 wordt slim aangepakt. De onderdelen gaan naar een centrale opslagplaats in Europa. Vanaf daar zijn ze snel te verpakken en te verzenden, inclusief de douaneafhandeling en exportvergunningen. Dit European warehouse op het LCW krijgt een vooruitgeschoven post op Schiphol. Dit omdat vervoer niet alleen over de weg gaat, maar ook via de lucht. Met de door Nederland voorgestelde aanpak worden de logistieke kosten laag gehouden, de voorraden geoptimaliseerd en moet een goede beschikbaarheid van F-35-toestellen worden behaald.

Lees ook: Miljoenenorder JSF naar Nederland

Reageer op dit artikel