nieuws

Eerste 3D-geprinte lichtgewicht voetgangersbrug

Manufacturing

Royal HaskoningDHV, CEAD en DSM zijn erin geslaagd om een eerste prototype te produceren van een 3D-geprinte lichtgewicht voetgangersbrug. De brug is geprint in een materiaal van thermoplastische kunststof gevuld met korte glasvezels. Dit zal later worden gecombineerd met continue glasvezels die in dit unieke 3D-printproces kunnen worden toegevoegd. Deze combinatie maakt het mogelijk om een brug te 3D-printen die heel sterk is, duurzaam en extreme veelzijdig.

Eerste 3D-geprinte lichtgewicht voetgangersbrug

Om een 3D-geprinte brug te kunnen bouwen, zocht ingenieursbureau Royal HaskoningDHV de samenwerking op met CEAD, leverancier en ontwikkelaar van 3D-printtechnologie én chemiebedrijf DSM, eveneens actief in 3D-printmaterialen.

Maurice Kardas, Business Development Manager bij Royal HaskoningDHV: “Bruggen van vezelversterkte kunststof (VVK) staan al langer bekend om hun langere levensverwachting en lagere levenscycluskosten in vergelijking met stalen bruggen. Hier wordt nu voor het eerst gebruik gemaakt van een nieuwe 3D-printtechnologie, die ons in staat stelt om op grote schaal vezelversterkte thermoplastische onderdelen te printen. Samen met het nieuwe thermoplastische composietmateriaal luiden we een nieuw tijdperk van duurzaamheid in en verleggen we de grenzen van de functionaliteit van bruggen.

Voorspellen onderhoud

“Door sensoren in het ontwerp op te nemen, zijn we in staat om een ‘digital twin’ van de brug te bouwen. Deze sensoren kunnen het onderhoud voorspellen en optimaliseren, de veiligheid waarborgen en de levensduur van onze bruggen verlengen. Het kan ook nieuwe functionaliteiten bevatten, zoals het monitoren van vitale milieuaspecten en het verbeteren van het besluitvormingsproces voor onderhoud en inspectie via dynamische real time rapporten over de toestand van de brug”, aldus Kardas

LeestipWat is een Digital Twin?

Nieuwe printtechnologie en nieuw thermoplastisch materiaal

Door het samenbrengen van de nieuwe printtechnologie met het nieuwe thermoplastische materiaal, zijn we in staat de 3D-printingstrategie te optimaliseren en de mechanische eigenschappen van de brug te verbeteren en zo nieuwe waarde te leveren aan onze klanten.

Patrick Duis, Segment Leader Additive Manufacturing bij DSM, voegde hieraan toe: “Het gebruik van een materiaal als Arnite heeft enorme voordelen voor de bouw van bruggen. In plaats van traditionele materialen zoals staal of beton te gebruiken, kunnen deze bruggen veel duurzamer zijn en meer flexibiliteit bieden bij het ontwerpen met behulp van recycleerbare materialen. We weten dat ontwerpen die voorheen als uitdagend of onmogelijk werden beschouwd om met de bestaande productiemethoden te produceren, nu mogelijk zijn met 3D-printing en we zijn blij dat we onze rol in deze samenwerking kunnen spelen.”

Nieuwe methode biedt toekomstperspectief

Maarten Logtenberg, CEO van CEAD: “3D-printen is in de loop der jaren sterk geëvolueerd. Dit prototype van deze 3D-geprinte brug toont de enorme stappen die we zetten om de toekomst van deze industrie te veranderen, niet alleen door de bouw te versnellen, maar ook door het productieproces kosten- en tijdbesparend te maken ten opzichte van huidige composiet productiemethoden. We hebben deze technologie ontwikkeld voor precies dit soort industriële toepassingen, waardoor ze duurzamer en makkelijker – in sommige gevallen zelfs mogelijk – te produceren zijn.”

Reageer op dit artikel