nieuws

Delft Hyperloop verder als start-up

R&D

NS en regionaal investeringsfonds UNIIQ geven een vliegende start aan de start-up HARDT. Beide fondsen investeren 300.000 euro in deze start-up die wortelt in het succesvolle Hyperloopteam van de TU Delft. NS verwacht dat HARDT de komende jaren in staat zal zijn technologie te ontwikkelen die mogelijk ook gebruikt kan worden bij hun treinen.

Delft Hyperloop verder als start-up

NS president-directeur Roger van Boxtel maakte de investering in HARDT donderdagmiddag 16 februari bekend in Den Haag. Hier werd het Delft Hyperloop team gehuldigd op het Ministerie van Economische Zaken. Delftse studenten wonnen eind januari de Hyperloop Pod Competitie in Los Angeles. Ze bouwden een prototype van een hyperloop waarmee mensen en goederen in de toekomst met een hoge snelheid door buizen kunnen reizen.

Vier jaar

V.l.n.r.: Henk Kamp (minister van Economische Zaken), Roger van Boxtel (NS), Tim Houter (Hardt), Rinke Zonneveld (InnovationQuarter), Tim van der Hagen (TU Delft) (foto: Daniel Verkijk)

V.l.n.r.: Henk Kamp (minister van Economische Zaken), Roger van Boxtel (NS), Tim Houter (Hardt), Rinke Zonneveld (InnovationQuarter), Tim van der Hagen (TU Delft) (foto: Daniel Verkijk)

“Het is ons doel over vier jaar een volledig operationeel testtraject te hebben gebouwd” zegt Tim Houter, Chief Executive Officer Hardt. “Samen, als één Nederland, brengen wij de globale mobiliteit tot een nieuw niveau, en Nederland tot de top op het gebied van techniek en innovatie. Het startkapitaal van Uniiq, Delft Enterprises en NS Innovatiefonds is hierin en goede impuls naar een nieuwe wereld van transport”, vervolgt Houter.
Minister Kamp, Economische Zaken: “De ontwikkeling van de Hyperloop door Delftse studenten is een mooi voorbeeld van hoe Nederlands innovatief denkvermogen kan bijdragen aan een mondiaal vraagstuk. Wanneer zulke kennis daadwerkelijk wordt omgezet in concrete producten of diensten draagt dat bij aan onze economie. Daarom is het goed dat ik het team vandaag niet alleen mag feliciteren met hun overwinning, maar ook kan aankondigen dat het ministerie van Economische Zaken toekomstige teams en de vandaag gelanceerde start-up Hardt ook gaat ondersteunen bij het verder uitbouwen van hun innovatieve ideeën.”

Hoe werkt de hyperloop van team TU Delft?

Het Delfts ontwerp wordt voortgedreven door een lineaire elektromotor terwijl onder de capsule permanente magneten zijn geplaatst. Door de tunnelbuis van een geleidende plaat van aluminium te voorzien, wordt een tegengesteld magnetisch veld opgewekt waardoor je automatisch gaat zweven bij een bepaalde snelheid. Normaal gesproken is aluminium niet magnetisch, maar onder invloed van de magneten ontstaan wervelstromen, een gevolg van de Wet van Lenz. Teamcaptain Tim Houter legt uit: ‘Onze capsule gaat zweven vanaf ongeveer dertig kilometer per uur en heeft een zweefhoogte van enkele centimeters. De tolerantie van de baan kan daardoor veel minder, waardoor de investeringen in infrastructuur eveneens omlaag kunnen.’
De capsule surft als het ware door de buis zonder mechanisch contact. ‘Aan het einde zit eenzelfde lineaire elektromotor die het voertuig weer tot stilstand brengt. De energie die je nodig hebt om te accelereren wordt hier weer teruggewonnen zodat het systeem nog energie-efficiënter wordt.

 

Meer over de technologie en het hyperloop-concept is te lezen in PT Industrieel Management 1-2. (verschijningsdatum: 21 februari)

Reageer op dit artikel