nieuws

Goodyear ontwerpt conceptband voor vliegende auto: een propeller en band in één

R&D

Bandenspecialist Goodyear heeft een conceptband gepresenteerd. Deze ‘twee-in-een’-band is ontworpen voor autonome, vliegende auto’s van de toekomst.

Goodyear ontwerpt conceptband voor vliegende auto: een propeller en band in één
Foto's: Goodyear

“Ons onderzoek naar geavanceerde bandarchitecturen en -materialen leidde tot het ontwerp van een wiel dat als traditionele band op de weg en als aandrijvingssysteem in de lucht kan dienen’, zegt Chris Helsel, Chief Technology Officer bij Goodyear.

De Goodyear Aero is een  ‘twee-in-een’-conceptband die dienst zou kunnen doen als band om op de weg te rijden én als ‘propeller’ om door de lucht te vliegen.
De conceptband heeft een aantal bijzondere kenmerken:

Multimodaal ontwerp 

De conceptband is een multimodaal kantelrotorconcept. De band zou in zijn traditionele oriëntatie gebruikt worden als aandrijving om krachten van en naar de weg over te brengen en te absorberen. In een andere oriëntatie zou hij dienen als aandrijfsysteem om lift te geven in de lucht. Op geschikte voertuigen zou de band de pendelaars van de toekomst de vrijheid geven om naadloos over te gaan van de weg naar de lucht.

Niet-pneumatische structuur

De spaken van het concept zouden steun bieden om het gewicht van het voertuig te dragen en dienstdoen als propellerbladen om lift te geven wanneer de band gekanteld is. Deze unieke luchtvrije band maakt gebruik van een niet-pneumatische structuur die flexibel genoeg is om schokken op te vangen op de weg en sterk genoeg om te draaien met de hoge snelheden die nodig zijn om verticale lift te creëren.

Magnetische voortstuwing

De band zou gebruikmaken van magnetische krachten om wrijvingsloze voorstuwing te bieden. Dit zou de hoge draaisnelheden mogelijk maken die nodig zijn om op de grond te rijden, maar ook, wanneer het wiel gekanteld is, om op te stijgen en vaart te maken.

Optische detectie

De band zou gebruikmaken van op licht gebaseerde glasvezelsensoren om de toestand van de weg, de slijtage van de band en de structurele integriteit van de band zelf te controleren.

Artificiële intelligentie

Het concept zou ook voorzien zijn van een ingebouwde AIprocessor die de informatie van de sensoren van de band combineert met gegevens van vehicle-to-vehicle- en vehicle-to-infrastructure-communicatie. De AI-processor zou deze datastromen analyseren en bepaalde acties aanbevelen. Op die manier kan het voertuig zich aanpassen aan de vlieg- of rijmodus. Daarnaast zou de processor mogelijke problemen met de band identificeren en oplossen voor ze zich voordoen.

Concept versus praktijk

Hoewel de band niet meer dan een conceptueel ontwerp is, worden sommige technologieën waarmee hij uitgerust is, zoals een niet-pneumatische structuur en intelligente mogelijkheden, vandaag al door Goodyear ontwikkeld. Andere zullen dan weer mogelijk de basis vormen voor nieuwe ideeën en nieuwe producten in de toekomst.

Reageer op dit artikel