nieuws

Slimme stuurondersteuning voorkomt vallen met fiets

R&D

De TU Delft en Koninklijke Gazelle hebben een prototype ontwikkeld van een fiets met slimme stuurondersteuning. Deze fiets moet in de toekomst helpen het aantal valpartijen op de fiets te voorkomen.

Slimme stuurondersteuning voorkomt vallen met fiets
Foto: TU Delft

Door een toename van e-bikes in het verkeer (die gemiddeld zwaarder zijn en sneller gaan dan de ‘normale’ stadsfiets), is extra aandacht voor fietsveiligheid nodig.  TU Delft en Gazelle hebben daarom samen een prototype ontwikkeld van een elektrische fiets met stuurondersteuning. De fiets werkt met een slimme motor in de stuurkolom die het sturen ondersteunt op het moment dat de fietser dreigt om te vallen. Met dit systeem kan de fiets boven een snelheid van vier kilometer per uur stabiel worden gehouden.

Het steer-assist systeem is het eerste systeem ter wereld dat een fiets rechtop kan houden.

Wiskundig model achter stabiliteit fiets

De TU Delft deed de afgelopen jaren onderzoek naar de theorie achter de stabiliteit van een fiets. Onderzoeker dr.ir Arend Schwab van de TU Delft. ‘Er is onder meer een wiskundig model ontwikkeld met ongeveer 25 fysieke parameters, dat goed bleek te kunnen voorspellen óf, en bij welke snelheden, een bepaald fietsontwerp stabiel is. We hebben ook experimenteel aangetoond dat de inzichten hierover kloppen.’

Sensor, motor, en processor

Op basis van deze fundamentele kennis ontstond het idee om de rijder actief te ondersteunen en de fiets nog stabieler te maken, via een steer-assist systeem. Daarvoor is een sensor nodig die meet hoe snel de fiets omvalt, een kleine motor in de stuurkolom die indien nodig bijstuurt en een processor die de motor in de stuurkolom aanstuurt. De uitdaging zit vooral in het vinden van de goede algoritmes waar de processor mee moet werken.

Testfase

Voor de stuurassistent door fietsers kan worden gebruikt, zal nog veel extra onderzoek moeten worden uitgevoerd. Het prototype wordt momenteel gebruikt om te testen hoe gebruikers de stuurondersteuning ervaren, en om na te gaan welke vorm van ondersteuning het beste werkt.

Bron: TU Delft

Reageer op dit artikel