artikel

Volautomatisch rollen staal opslaan

SCM

Bouw een opslaghal die dicht bij de bron zit waar de rollen staal worden geproduceerd. Dat was de opdracht die het logistieke team van Tata Steel in Velsen-Noord mee kreeg bij de opzet van een nieuwe opslaglocatie om de logistieke processen te optimaliseren. Het resultaat is een (duurzaam) geautomatiseerde opslaghal met een capaciteit van 3.300 staalrollen, goed voor een gewicht van in totaal 50 kiloton.

Volautomatisch rollen staal opslaan

Tekst: Bas Dijkhuizen

Rond de 20 miljoen euro investeerde de staalproducent in de realisatie van deze opslaghal direct naast de dompelverzinklijn, waar het staal van een laagje zink wordt voorzien als bescherming tegen corrosie. Twee imposante automatische kranen verzorgen het laden en lossen in de nieuwe hal, die ook beschikt over een speciaal perron voor het laden en lossen van treinen.

Capaciteit ontoereikend

In de opslaghal – 42 meter breed en 220 meter lang – zijn de allerlaatste technieken toegepast op het gebied van veiligheid en computertechnologie. De volledig automatisch aangestuurde zogeheten LA-hal is met zijn capaciteit van 50 kiloton twee keer zo groot als de overige hallen op het terrein van Tata Steel in IJmuiden. “De reden dat we deze hal hebben gebouwd, is het feit dat de locatie waar we voorheen de verzendactiviteiten uitvoerden, zwaar verouderd was en na 24 jaar aan vervanging toe was. Die ruimte was niet meer te onderhouden, de kraan werd minder, de isolatie was slecht, een klimaatbeheersysteem ontbrak en de capaciteit met 25 kiloton staal werd ontoereikend”, somt Erwin Knaap, projectmanager OSL (On Site Logistics) S&W op tijdens de rondgang. De businesscase voor de nieuwe hal is volgens Knaap tot stand gekomen op basis van de ervaringen die het logistieke team van het staalbedrijf heeft opgedaan in het verzendproces. “Als we die bijvoorbeeld zouden verhogen naar rond de 51 kiloton staal, dan hoefden we niet meer extern op te slaan. Door dit proces in eigen hand te nemen, veel efficiënter te maken en de nieuwe opslaghal in directe verbinding te zetten met de dompelverzinklijn, hebben we de financiering uiteindelijk binnenboord gehaald.”

Duurzame locomotieven

Met de nieuwbouw neemt de totale opslagcapaciteit op de site volgens Tata Steel met 18 procent toe. Met de recente aanschaf van drie locomotieven van een duurzamer type kunnen de treinen de hal binnenrijden, want deze locs stoten minimaal 96 procent minder stikstof- oxide (NOx) en ook nog een 95 procent minder roet uit dan hun voorganger. Ook gebruikt deze locomotief 22 procent minder brandstof. Knaap: “Het leeuwendeel van de rollen verlaat dit pand per trein richting voornamelijk de zeehaven in IJmuiden voor verder transport. We laden ook vrachtwagens, maar dat is beperkt tot een minimum vanwege het zware gewicht van een rol (20.000 kilo, red.), zodat een vrachtwagen maar een beperkte hoeveelheid kan vervoeren.” Voor de bouw van de opslaghal, die een oppervlakte heeft van 10.000 vierkante meter en een inhoud van 175.000 kubieke meter, is in totaal 3.400 kuub beton gebruikt voor de funderingen en de vloer. Voor de buitenwand is 8.060 vierkante meter aan stalen gevelpanelen gebruikt. Er is 630.000 kilo staal gebruikt voor de constructie van het gebouw en 510.000 kilo staal voor de aanleg van de kraanbanen. Dit staal is uiteraard door Tata Steel zelf geproduceerd.

Dwarstransportsysteem

De hal heeft een opslagcapaciteit van rond de 3.200 stalen rollen die allemaal in wat wordt genoemd het parkgedeelte zijn opgeslagen. Het hart van het pand wordt gevormd door de twee automatische kranen en een automatisch dwarstransportsysteem dat in directe verbinding staat met de nabijgelegen ruimte met de dompelverzinklijn. Vanuit die lijn worden de rollen staal met een transportwagen naar de LA-hal gereden.

De layout van de posities voor het plaatsen van de rollen in het park is bepaald met behulp van analyses van ‘big data’, waardoor ze op de centimeter nauwkeurig kunnen worden weggezet in het parkgedeelte. Voor verdere optimalisatie tijdens de gebruiksfase is er een ‘digital twin’ van de hal gebouwd. De kranen maken gebruik van magneten om rollen te verplaatsen, waardoor de kans op beschadigingen wordt verkleind. Knaap: “We hebben bewust gekozen voor magneten in plaats van traditionele grijpers met een tang. Dat heeft een tweetal voordelen: minder storingen en er ontstaat minder snel schade aan de rollen staal die verplaatst worden. Ook kunnen de kranen dichter bij elkaar werken, waardoor ook efficiënter gewerkt kan worden.”

Bron: Logistiek.nl

 

Geconditioneerd binnenklimaat

De hal heeft – in tegenstelling tot de voormalige opslaglocatie – een geconditioneerd binnenklimaat van minimaal 15 °C, een duurzaam ontvochtigingssysteem en een relatieve luchtvochtigheid van minder dan 65 procent. Van de vijf grote deuren in het pand kan er bijvoorbeeld ook maar één tegelijk open zijn. Zodra een vrachtwagen of trein zich meldt bij een deur, blijven de andere vier automatisch hermetisch gesloten. Dit zorgt ervoor dat er uit het pand zo min mogelijk warmte verdwijnt.

Reageer op dit artikel