nieuws

De tijd is rijp voor transformatie naar OEM’er

SCM

Uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat OEM’ers steeds meer eisen dat toeleveranciers zelfstandig complete modules produceren. Veel leveranciers zien het als een aantrekkelijke optie om zelf OEM’er te worden. Ze verwachten dat ze dan meer aan het stuur komen te zitten, internationale markten kunnen betreden en vooral: hogere marges halen, dat stelt ABN Amro in het onderzoeksrapport Toeleverancier blijven of eigen product gaan maken.

De tijd is rijp voor transformatie naar OEM’er
Productization of supply companies, ( Praetimus, nov 2015)

Het onderzoeksrapport stelt vast dat OEM’ers met een omzet hoger dan 50 miljoen euro het beter doen dan de gemiddelde industriële toeleverancier. Tegelijkertijd blijkt dat kleinere, vaak specialistische toeleveranciers het minstens zo goed doen. Dit zijn bedrijven die dicht tegen de klant aanzitten, met een platte organisatiestructuur, maatwerk leveren en elk probleem als een uitdaging beschouwen. ‘De transformatie van industrieel toeleverancier naar OEM’er is lastig, maar na een aantal jaar zal je resultaten zien. Toeleveranciers moeten echter niet direct hogere winstmarges verwachten en bereid zijn te investeren: niet alleen financieel, maar ook in tijd en kennisopbouw. Als zij erin slagen deze overgang te maken, zullen deze bedrijven beter in staat zijn hogere marges te behalen en internationale markten te betreden’, zegt David Kemps, sector Banker Industrie van ABN AMRO.

Reageer op dit artikel