nieuws

Meer omzet, minder voorraad bij Lamb Weston

SCM

De wereldwijde consumptie van frites groeit. Aardappelverwerkers zoals Lamb Weston kunnen dit nauwelijks bijbenen. Een vernieuwde fabriek met een tweede productielijn in Bergen op Zoom vormt daarop het antwoord. Wat betekent dit voor de supply chain?

Meer omzet, minder voorraad bij Lamb Weston
(foto: Peter Venema)

De extra productielijn levert de fritesproducent 130.000 ton extra productie op. In totaal is 120 miljoen euro geïnvesteerd in Bergen op Zoom. Tijdens de verbouwing ging de productie op de bestaande lijn gewoon door en tot aan de opening in november 2016 hebben de andere fabrieken een paar tandjes bijgeschakeld om extra te produceren. “Met een dergelijk traject liggen problemen op de loer. Denk aan out-of-stocks, onrust op de vloer, enzovoorts”, vertelt Gerben van Boven, manager tactical planning bij Lamb Weston tijdens een bijeenkomst van SCELP.

Rust bewaren

Lamb Weston besloot een multidisciplinair projectteam op te zetten om de capaciteitsproblemen tot aan de opening van de nieuwe fabriek zo goed mogelijk te managen. Daarin zaten behalve mensen van supply chain ook leiders van andere afdelingen als verkoop en productie. Van Boven werd aangesteld om het project te trekken, een uitdaging vanwege de noodzaak om mensen uit verschillende disciplines op één lijn te krijgen.

Hij kreeg een aantal doelen mee: de servicelevels van de strategische klanten op peil houden, de rust in de organisatie bewaren en zo nodig de organisatie aanpassen zodat structurele verbeteringen gehandhaafd zouden blijven. “Eerst ben ik met alle individuele teamleden gaan praten om te achterhalen wat hun zorgen en drijfveren zijn. Vervolgens heb ik een operationeel team samengesteld met mensen uit productie, logistiek en customer service. Mensen die willen verbeteren en willen winnen. Dat team gaf me inzicht in de zaken die zich daadwerkelijk op de vloer afspeelden en die ik kon voorleggen aan mijn collega’s in het multidisciplinaire projectteam.”

Meer omzet, minder voorraad

Wat Lamb Weston vreesde, kwam aanvankelijk uit. Het aantal out-of-stocks nam toe, terwijl de servicelevels daalden. Van Boven heeft de groeiende onrust bezworen door steeds weer dezelfde vraag te blijven stellen: wat is er nu eigenlijk echt aan de hand? “Verkoop hekelde het aantal out-of stocks, totdat we lieten zien wat de reden was: enerzijds capaciteitsproblemen en anderzijds ook een vraag die groter was dan de afgegeven forecast. Dan is het niet raar dat te weinig geproduceerd is”, aldus Van Boven.

Na een half jaar kwam de omslag en groeiden de servicelevels opeens weer. Sterker nog: de fritestfabrikant slaagde erin meer omzet met minder voorraad te realiseren. De forecast is verbeterd, evenals de communicatie tussen verkoop en de afdeling supply chain. “Het lukte ons steeds beter om duidelijke trade-offs te maken: welke klanten krijgen voorrang en welke niet? Bovendien hadden we een beter verhaal dan voorheen. Als we klanten nu ‘nee’ moesten verkopen, konden we aangeven wanneer we wel weer konden leveren”, weet Van Boven.

 

Bron: Logistiek.nl

Reageer op dit artikel