nieuws

Vrachtwagenfabrikant Man investeert in platooning

SCM

Truck platooning, waarbij vrachtauto’s elektronisch aan elkaar zijn gekoppeld, de voorste truck de snelheid en route bepaalt, en de andere trucks automatisch volgen zonder dat daar de hulp van de chauffeur voor nodig is, komt in een nieuwe fase. Logistiek dienstverlener DB Schenker en vrachtwagenfabrikant Man gaan samenwerken op het gebied van platooning. De twee bedrijven hebben in München een samenwerkingsovereenkomst getekend.

Vrachtwagenfabrikant Man investeert in platooning
Tijdens de testfase, die in het voorjaar van 2018 begint, zullen DB Schenker en MAN platooning inzetten op het ‘Digital Motorway Test Field’ op de Duitse snelweg A9, tussen de vestigingen van DB Schenker in München en Neurenberg. (foto: Man)

MAN en DB Schenker gaan samen maandenlang de techniek testen op de openbare weg. DB Schenker zet de platooning wagens in voor de alledaagse vervoerstaken. Ook worden deze vrachtwagens voor het eerst bestuurd door chauffeurs van het transportbedrijf in plaats van door testrijders van de fabriek. De overeenkomst werd eind 2016 al aangekondigd.
Tijdens de testfase, die in het voorjaar van 2018 begint, zullen DB Schenker en MAN platooning inzetten op het ‘Digital Motorway Test Field’ op de Duitse snelweg A9, tussen de vestigingen van DB Schenker in München en Neurenberg. De overeenkomst werd eerder deze maand gesloten op een grote transportbeurs in München.

Testritten

Elk konvooi zal bestaan uit twee vrachtwagens. In eerste instantie rijden de vrachtwagens rond zonder lading, om de rijomstandigheden in de verkeerssituaties van alledag te kunnen testen. Ook worden de chauffeurs getraind in het besturen van de vrachtwagens. Dit stelt hen eveneens in staat om de speciale rijtechnieken aan te leren. Hierna zullen wekelijkse – en in een later stadium dagelijkse – testritten volgen. In de loop van 2018 worden vervolgens reguliere ritten met belading uitgevoerd, waarbij de konvooien maximaal drie keer per dag heen en weer rijden tussen de logistieke centra van DB Schenker in München en Neurenberg.

Overbrengen van data en acceptatie

Bij de tests zal ook worden onderzocht welke data moet worden overgebracht naar de fabrikant en het transportbedrijf. Dit om de kolonnes optimaal te kunnen volgen. Daarbij zal worden gekeken naar zaken als de data-overdracht en de verschaffing van informatie aan de chauffeur van de voorop rijdende vrachtwagen.
Tot slot willen beide partijen ook onderzoeken in hoeverre deze nieuwe technologie wordt geaccepteerd door professionele vrachtwagenchauffeurs. Zo zal er worden gekeken hoe de chauffeurs omgaan met de nieuwe technologie, hoe de taak van de chauffeur verandert en welke aanpassingen dit vergt voor de opleiding en training van professionele vrachtwagenchauffeurs.

Nederland test platooning dit jaar

De Duitse test is geen primeur. Nederland test dit jaar al de techniek op de openbare weg. Aan de plannen hebben bedrijven als Peter Appel, Tielbeke, Simon Loos, Unilever, Albert Heijn en Jumbo hun medewerking toegezegd.  De European Automotive Telecom Alliance (EATA) wil een pilot starten voor truck platooning. Deze pilot moet eind 2017, begin 2018 plaatsvinden in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).
Bron: Logistiek.nl

Reageer op dit artikel