nieuws

Waardecreatie vergt partnerschap met toeleveranciers

SCM

Industriële ondernemingen bevinden zich in een nooit eindigende innovatierace. Zij moeten voortdurend nieuwe en verbeterde producten ontwikkelen en op de markt brengen. Maar hoe ontwikkel je succesvolle producten? Samenwerking tussen meerdere afdelingen is belangrijk, en ook toeleveranciers kunnen een belangrijke rol spelen.

Waardecreatie vergt partnerschap met toeleveranciers

In de maakindustrie bedragen de kosten van al de in te kopen goederen en diensten vaak meer dan zestig procent van de omzet. Maakbedrijven zijn erg afhankelijk van leveranciers, zeker wanneer er voor een bepaald goed of bepaalde dienst slechts één of enkele leveranciers zijn. Bedrijven zijn daarom geneigd om voor alle goederen of diensten naar meer leveranciers te zoeken, die zij vervolgens op prijs tegen elkaar kunnen uitspelen. Maar als je technische competenties van een toeleverancier wilt benutten, moet je dit vergeten en juist ‘partnerschap’ nastreven.

Waarde van je product

Vooraleer je dit doet, is het belangrijk dat je als maakbedrijf beseft wat de waarde van je product voor de klant inhoudt. Diegenen die contact onderhouden met leveranciers, ontmoet zelden klanten waardoor zij niet goed op de hoogte zijn van wat waarde voor hun klanten betekent. De eerste stap is dan ook nagaan hoe je waarde voor de klant kunt creëren. Samenwerking tussen meerdere afdelingen – inkoop, R&D en sales – is daarvoor nodig. Is de waarde voor de klant helder, dan kan een partnerschap met toeleveranciers worden aangegaan.
Lees meer hierover in het artikel Totaalinnovatie overstijgt afdelingen

Reageer op dit artikel