nieuws

Optimalisatie logistieke processen bij Tata Steel dankzij nieuwe ultramoderne opslaghal

SCM

Begin mei is de nieuwe, ultramoderne opslaghal voor rollen staal op de site van Tata Steel in IJmuiden officieel geopend. De zogenaamde LA-hal is volledig duurzaam en stelt het staalbedrijf in staat om de logistieke processen te optimaliseren en leveringen aan klanten verder te verbeteren.

Optimalisatie logistieke processen bij Tata Steel dankzij nieuwe ultramoderne opslaghal
Foto: Tata Steel

De nieuwe faciliteit heeft een capaciteit van vijftig kiloton en is strategisch gelegen, vlakbij de Dompelverzinklijnen, waar het staal van een laag zink wordt voorzien als bescherming tegen corrosie. In de hal is een speciaal perron aangelegd voor het laden en lossen van treinen.

Nieuwste technologie

In de nieuwe opslaghal zijn de allerlaatste technieken toegepast op het gebied van veiligheid en computertechnologie. De volledig automatisch aangestuurde LA-hal is met zijn capaciteit van vijftig kiloton maar liefst twee keer zo groot als de overige opslaghallen op het terrein van Tata Steel in IJmuiden. Het gebouw is energieneutraal en is zo ontworpen dat de restwarmte van het koelwater van de er tegenover gelegen Warmbandwalserij kan worden gebruikt om het gebouw in de winter te verwarmen. De kranen in de hal zijn uitgerust met een systeem dat bij het laten zakken van lading de vrijkomende energie opslaat, die vervolgens kan worden gebruikt voor het ophijsen van lading. De hal is ook goed geïsoleerd. De doorgangen voor laden en lossen (vrachtauto’s en treinen) zijn voorzien van warme luchtgordijnen, die de infiltratie van koude lucht tot een minimum beperken. Het duurzame karakter van de hal zorgt voor een flinke energiebesparing ten opzichte van de overige opslaghallen.

Minder transportbewegingen, duurzame locomotieven

“Met de ingebruikname van de nieuwe opslaghal maken we een flinke efficiencyslag”, aldus Derk Triezenberg, general manager On Site Logistics bij Tata Steel in IJmuiden. “Voorheen vond een deel van de opslag van rollen gebeitst, koudgewalst en verzinkt staal plaats op externe locaties. Dat is nu niet langer nodig, doordat de totale opslagcapaciteit op de site met de ingebruikname van de LA-hal met 18% toeneemt. Daardoor neemt de kans op beschadigingen tijdens transport af en kan er efficiënter worden gewerkt”, aldus Triezenberg. Doordat Tata Steel inmiddels over drie locomotieven van een duurzamer type beschikt, kunnen de treinen de nieuwe LA-hal binnenrijden. Deze locomotieven stoten minimaal 96% minder stikstofoxide (NOx) en minimaal 95% minder roet uit dan het oude model. Ook gebruikt dit type locomotief 22% minder brandstof.

Feiten LA-hal

De LA-hal heeft een oppervlakte van 10.000 m2 en een inhoud van 175.000 m3. In totaal is 3.400 m3 beton gebruikt voor de funderingen en de vloer (zo’n 500 betonmolenvrachtauto’s). Voor de buitenwand is 8.060 m2 aan stalen gevelpanelen gebruikt. Er is 630.000 kilo staal voor de constructie van het gebouw zelf en 510.000 kilo staal voor de aanleg van de kraanbanen gebruikt. Voor de infrastructurele ontsluiting is 1.760 meter aan spoorrails aangelegd en 6.000 m2 aan wegdek. De hal heeft een opslagcapaciteit van 50 kiloton staal (zo’n 3.200 rollen). De hal heeft twee automatische kranen en een automatisch dwarstransport dat is verbonden met de nabijgelegen hal van Dompelverzinklijn 3.

De lay-out van de posities voor het plaatsen van de rollen is bepaald met behulp van analyses van ‘big data’. Voor verdere optimalisatie tijdens de gebruiksfase is er een ‘digital twin’ van de hal gebouwd. De kranen maken gebruik van magneten om rollen te verplaatsen, waardoor de kans op beschadigingen wordt verkleind. De hal heeft een geconditioneerd binnenklimaat van minimaal 15 graden Celsius, een duurzaam ontvochtigingssysteem en een relatieve luchtvochtigheid van minder dan 65%. De bezetting bestaat uit drie medewerkers. De kleurencombinatie van de hal (roze en paars) is niet toevallig gekozen. Onderzoek toont aan dat deze kleuren een positieve invloed hebben op het welbevinden van medewerkers.

Reageer op dit artikel