nieuws

Stappen richting connected en autonoom rijden gemaakt met start 5G-Field Lab

Engineering

Als onderdeel van het Europese Concorda project worden door KPN, Ericsson, TU Eindhoven, Tass International en OPNT de mogelijkheden van connected & automated driving getest. Hiervoor zijn op het mobiele netwerk van KPN de eerste 5G technieken geactiveerd, met name toegespitst op het verlagen van de reactietijd (low latency).

Stappen richting connected en autonoom rijden gemaakt met start 5G-Field Lab

Om de mogelijkheden van 5G-technologie voor de automotive sector te tonen reed tijdens de livegang van het 5G-Field Lab een auto met afgeplakte ramen over een afgesloten parcours. De auto was voorzien van een aantal camera’s en werd bestuurd door een chauffeur die was uitgerust met enkel een virtual reality-bril, waarop hij de camerabeelden zag. Dankzij de lage vertragingstijd op het 5G-netwerk, wist de chauffeur steeds tijdig te anticiperen op de getoonde beelden en kon hij het voertuig over het parcours rijden.

Vertragingstijd omlaag gebracht

De testen spelen zich af op de A270 tussen Helmond en Eindhoven en op de nabij gelegen Automotive Campus. Hiervoor is de vertragingstijd op het mobiele netwerk dankzij geavanceerde technologieën sterk omlaag gebracht. Eén van deze technologieën is Multi-Access Edge Computing (MEC), waarbij de verwerking van de data plaatsvindt op een locatie dichtbij de tests. Hierdoor is de reactietijd van het netwerk vele malen sneller, een eigenschap die cruciaal is wanneer voertuigen communiceren via een mobiel netwerk.

Minder afstand tussen voertuigen

Begin 2019 zullen op de openbare weg de eerste tests gehouden worden voor het Concorda-project. Dit Europese project is er op gericht om de stijging van files af te remmen, de verkeersveiligheid te vergroten en de rijervaring te verbeteren. Een van de toepassingen die getest zal worden is Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC), waarbij voertuigen elkaar via het mobiele netwerk real-time zullen informeren wanneer ze accelereren dan wel remmen. Hierdoor kan de afstand tussen voertuigen sterk worden verkleind, wat zorgt voor minder files en ook minder ongelukken. Een andere toepassing die KPN wil uitproberen zijn voertuigen die via het mobiele netwerk communiceren met hun omgeving, zoals verkeerslichten. Dit voorkomt onnodige stops, wat leidt tot minder uitstoot, minder vertraging en lagere brandstofkosten.

Waarde creëren met 5G

KPN gaat met zijn 4G-netwerk stapsgewijs voorsorteren op de komst van 5G. De testen in Helmond zijn onderdeel van vier verschillende Field Labs voor 5G-toepassingen in de landbouw, stedelijke gebieden, industrie en havengebied en de automotive-sector. In deze Field Labs onderzoekt KPN samen met klanten en technologiepartners hoe 5G bedrijfsprocessen kan optimaliseren en de klantervaring kan verbeteren.

Reageer op dit artikel