Home Trends & Nieuws Magazijnbeheer en reverse logistics: retouren optimaliseren

Magazijnbeheer en reverse logistics: retouren optimaliseren

0
Magazijnbeheer en reverse logistics: retouren optimaliseren

Het beheren van zowel inkomende als uitgaande goederenstromen is van groot belang voor het succes van een bedrijf. Het magazijn moet slim ingericht zijn om snel en efficiënt retouren te kunnen verwerken. Een goed ingerichte retourlogistiek helpt je hierbij. Wij leggen je uit wat het inhoudt, wat de voordelen zijn en hoe je dit kunt realiseren.

Wat is retour logistiek en waarom is het nodig?

Retourlogistiek bevat de processen wanneer een product wordt teruggezonden. Dit omvat het gehele proces, van het plannen, implementeren en controleren van de goederenstromen. Het omvat activiteiten zoals het aanmaken van een retour, het accepteren van geretourneerde producten, het beoordelingsproces van deze producten en het vervolgtraject. Kan het product opnieuw verkocht worden? Kan het product nog gerepareerd worden? Of kan het product gerecycled worden? 

Voordelen efficiënt retour logistiek

Er zijn verschillende voordelen verbonden aan efficiënt retourlogistiek. Klanten kunnen gemakkelijk en eenvoudig producten retourneren, wat kan leiden tot een hogere klantloyaliteit en een positief imago van je bedrijf. Ook kunnen fouten worden verminderd, verwerkingstijden worden verbeterd en het verlies van goederen geminimaliseerd. We hebben de belangrijkste  voordelen van een efficiënt retourlogistiek op een rijtje gezet:

  • Kosten en risico’s worden geminimaliseerd
  • Hogere klanttevredenheid
  • Bijdrage aan duurzaamheid


Om te profiteren van bovenstaande voordelen kun je retouren optimaliseren met een WMS. Alle processen kunnen namelijk met een WMS worden samengebracht in één systeem. Van ontvangst, voorraad, bestelstatus tot aan de ontvangst en verwerking van een retourzending.

Een transparant en eerlijk retourbeleid

Een van de eerste stappen in het optimaliseren van retouren is het hebben van een transparant retourbeleid. Zorg ervoor dat het beleid duidelijk en begrijpelijk is voor klanten, zoals over de termijn waarin klanten producten kunnen retourneren, eventuele kosten en welke producten wel en niet geretourneerd mogen worden. Met een heldere communicatie kunnen onnodige zendingen worden voorkomen en kunnen klanten ook een positieve ervaring er aan overhouden.

Ook dient het proces eenvoudig en gebruiksvriendelijk zijn. Het moet eenvoudig zijn om de retour terug te sturen. Of dit nu met een retourlabel in de doos is, of een eenvoudig online retourformulier, waarmee klanten zelf de retour kunnen aanmelden. Op deze manier wordt er gezorgd voor duidelijkheid en zo min mogelijk frustratie bij de klant bij het retour sturen van zijn of haar pakket.

Een retourvriendelijk magazijn

Wanneer het pakket is aangekomen in het magazijn, willen klanten niet te lang wachten op de verwerking van de retour. Of dit nu gaat om een terugbetaling of om een omwisseling van een product. Om deze reden is het belangrijk dat het retourproces geautomatiseerd is en dat de zendingen snel kunnen worden verwerkt in het magazijn. Tijdens dit proces is een goede communicatie aan te raden, zodat klanten op de hoogte zijn van de status van hun retourzending.

Met een retourvriendelijk magazijn kunnen de retouren efficiënt verwerkt worden en zijn medewerkers op de hoogte van de retourstromingen. Hierdoor kan er snel geanticipeerd worden en kunnen de retouren snel worden verwerkt. Het is aan te raden om te zorgen voor een geautomatiseerde verwerking, zoals met een WMS-software van www.montawms.com. Hiermee zijn alle processen inzichtelijk en kan er snel gehandeld worden.