nieuws

Toepassing waterstof in vervoermiddelen breekt door in China

Manufacturing

Het worden spannende jaren voor bouwers van brandstofcellen. Grootschalige toepassing in vervoermiddelen komt eraan omdat China er zwaar op inzet. Nedstack uit Arnhem legt zich onder andere toe op brandstofcellen voor heavy-duty transporttoepassingen. Is directeur Arnoud van de Bree niet bang dat een lokale partner technologie zal kopiëren? ‘Het alternatief is dat je de markt laat liggen. Dan is de keuze niet zo moeilijk.’

Toepassing waterstof in vervoermiddelen breekt door in China
Nedstack uit Arnhem legt zich onder andere toe op brandstofcellen voor heavy-duty transporttoepassingen. (foto: Peter Venema)

Al sinds 2000 wacht de markt op de doorbraak van brandstofcellen in transporttoepassingen. ‘Maar nu gaat het echt gebeuren’, weet directeur Arnoud van de Bree van Nedstack in Arnhem. ‘In de Verenigde Staten en Europa groeit de belangstelling, maar China zorgt voor de doorbraak. Daar zet de overheid zwaar in op waterstof. En als het daar beweegt, gaat dat met een voor ons ongekende snelheid.’
De EU doet ook wat: met de Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking (FCHJU) is er voor de komende jaren een subsidieprogramma voor 125 bussen in verschillende Europese steden. Omdat Nederland geen overtuigend nationaal beleid heeft op het gebied van waterstof, haakt Nedstack aan bij het Europese initiatief.
Dergelijke Europese initiatieven zijn zeer bescheiden bij wat er in het Verre Oosten op stapel staat. Van de Bree: ‘In China moeten er in 2020 een miljoen vervoermiddelen op waterstof rondrijden.’ De autoriteiten in het land hebben ook goede redenen voor die grote nadruk. De economische schade door luchtvervuiling beloopt in China tientallen miljarden euro per jaar. Vierduizend mensen sterven vroegtijdig als gevolg van luchtvervuiling – per dag. Van de Bree: ‘Met waterstof is enorme economische en gezondheidswinst te behalen, want 85 procent van de luchtvervuiling in Chinese steden is het gevolg van het wegverkeer.’
Prioriteit voor Nedstack in 2017 is om eveneens een joint venture met een lokale partner op te richten. ‘Die hebben we nog niet, maar die ontwikkeling is onvermijdelijk en komt er onherroepelijk’, verzekert Van de Bree.

 

Lees het volledige artikel in PT Industrieel Management 1-2

Reageer op dit artikel