nieuws

889 ton CO2-besparing met circulair poolingsysteem van pallets

SCM

Het Nederlandse Aviko verwerkt en transporteert jaarlijks meer dan 1,6 miljoen ton aardappelen naar meer dan 110 landen. Door over te schakelen naar een uniform circulair poolingsysteem van pallets (delen en hergebruiken van pallets) kan het bedrijf haar transporten vanuit haar zes productiesites in vier landen naar haar afnemers veel efficiënter organiseren.

889 ton CO2-besparing met circulair poolingsysteem van pallets
Foto: Aviko

Aardappelproducent Aviko en Chep Benelux, aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain, sloten onlangs een samenwerking af voor de Europese verspreiding van aardappelproducten op blauwe Chep-pallets. Daarbij werd ook meteen de planning van de bestaande transporten doorgelicht en geoptimaliseerd. Deze optimalisatie had in combinatie met standaardisatie van pallets in de volledige supply chain, positieve gevolgen voor het bedrijf.

Positieve impact

De pallets kunnen vanaf nu eenvoudiger worden verwerkt in de warehouses van Aviko. Naast de tijdsbesparing in handling en administratie die wordt gerealiseerd, heeft de nieuwe samenwerking ook een grote, positieve impact op mobiliteit en het milieu:

  • De omschakeling van houten wegwerppallets naar het circulaire poolingsysteem van betekent een besparing van 785.529 m3 hout per lifecycle, meer dan een half miljoen bomen. (-242%)
  • Door het wegvallen van retourtransporten van gebruikte retourpallets spaart Aviko 889 ton CO2 uit, equivalent aan de CO2-uitstoot van 10.000 vrachtwagens die het traject Antwerpen-Rotterdam afleggen. (-46%)

Deze cijfers zijn het resultaat van een lifecycle analyse tussen ruilpallets en pooling voor het totale palletvolume dat Aviko voor zijn activiteiten gebruikt.
“We gaan nu verder en kijken uit naar echte transportsamenwerkingen met andere producenten en vervoerders. Wij geloven dat dat dé manier is om de mondiale mobiliteitsuitdagingen samen aan te pakken, zegt transportmanager Frank Scholten van Aviko.
In een volgende fase wordt een verdere diepgaande analyse van de verschillende transporten gemaakt, die moeten leiden tot transportsamenwerkingen met andere bedrijven om zoveel mogelijk lege transporten te vermijden.

Reageer op dit artikel