nieuws

Hyperloop kan op hoge snelheid van route wisselen

Engineering

Hardt Hyperloop heeft het eerste Europese hyperloopsysteem gepresenteerd. De nadruk ligt hierbij op revolutionaire hyperloop baanwisseltechnologie. Nu het volledige systeem werkend is, maakt Hardt zich klaar voor het volgende, grotere, ambitieuze project.

Hyperloop kan op hoge snelheid van route wisselen
Foto: Hardt Hyperloop

Het eerste Europese hyperloopsysteem is voltooid. In dit systeem zijn alle essentiële elementen getest, die noodzakelijk zijn voor de werking van de hyperloop. Een van de onderdelen is een revolutionaire hyperloop-baanwisseltechnologie. De wissel stelt hyperloopvoertuigen in staat om van de ene naar de andere buis te wisselen, zonder gebruik te maken van bewegende onderdelen in het voertuig of in de baan. Hierdoor kunnen voertuigen hun hoge snelheid behouden en naadloos van route wisselen door in- en uit te voegen in het netwerk. “Na 2 jaar ontwikkeling en hard werken zijn we de eerste in Europa die een volledig functioneel hyperloopsysteem hebben neergezet, inclusief een nog nooit eerder aangetoonde technologie voor het wisselen van banen op hoge snelheid. Met name door deze technologie kunnen wij het hyperloopnetwerk realiseren in de nabije toekomst,” zegt Mars Geuze, CCO van Hardt Hyperloop.

Hyperloop is een netwerk van buizen op lage druk waarin autonome voertuigen zowel passagiers als vracht op hoge snelheid direct naar hun eindbestemming vervoeren. De combinatie van het magnetische zweefsysteem en de lage druk maken het mogelijk om zeer snel te reizen met minimaal energieverbruik, waardoor het vervoersmiddel snel en duurzaam is.

Volgende fase: European Hyperloop Center

Naast de bekendmaking van de behaalde resultaten, maakt het bedrijf ook nieuwe informatie bekend over de realisatie van hun volgende fase – het European Hyperloop Center. Het Center, dat onder andere een grote R&D-workshop en een experience center omvat, heeft als voornaamste faciliteit een baan van drie kilometer waarmee de voertuigen van Europese hyperloopbedrijven op hoge snelheid kunnen worden getest. Daarmee zullen de faciliteiten van het Center aan de basis liggen voor de standaardisatie van Europese hyperloopinfrastructuur en -technologie. Het bedrijf kan daarbij op de steun rekenen uit de industrie, waaronder consortiumpartner Royal IHC. Er wordt op dit moment gezocht naar een geschikte locatie in Europa voor het Center, dat naar verwachting in twee jaar operationeel is.

Lees ook: Haalbaarheidsonderzoek: hyperloop biedt kansen voor Nederland

 

Reageer op dit artikel