nieuws

Cobot aan vooravond brede toepassing

Manufacturing

Er is een toenemende vraag naar co-robotica: robots die zonder extra veiligheidsmaatregelen met mensen samenwerken. Bedrijven zetten steeds vaker pilots op om na te gaan waar de toegevoegde waarde zit ten opzichte van manuele taken of traditionele robotica. De verwachtingen zijn hoog, steeds meer taken gaan van mens naar machine.

Cobot aan vooravond brede toepassing
(foto: Robovision)

‘De afgelopen jaren is de belangstelling sterk gegroeid en die belangstelling zal de komende jaren nog verder groeien’,  stelt Martin van der Have, sales en marketing manager Robotics van ABB. ‘Flexibiliteit, snelle omsteltijden en het werken met kleine series, oftewel high mix, low volume, winnen aan belang. Cobots (collaborative robots) kunnen hier eenvoudiger mee omgaan. Een traditionele robot moet je bovendien stevig verankeren in de grond omdat er een enorme kracht en snelheid mee is gemoeid.  Daarnaast moet er een veiligheidshek om, wat zowel letterlijk als figuurlijk een barrière kan zijn. Wanneer je flexibiliteit nodig hebt, zit zo’n hekwerk vaak in de weg.’
Cobots zijn daarentegen mobiel op te stellen en licht van gewicht. ‘De consequentie is dat de snelheid daardoor veel lager ligt. De maximale snelheid is afhankelijk van de payload. Ongeveer 250 millimeter per seconde is een veilige snelheid, maar die kan hoger liggen wanneer de payload beperkt blijft. Voor onze robot Yumi geldt bijvoorbeeld een maximum gewicht van 500 gram per arm en een snelheid van 1500 millimeter per seconde.  Is een snelle en hoge output nodig, dan zijn bedrijven aangewezen op de traditionele robots. Hebben snelheid en seriegrootte een ondergeschikte rol, dan kan de co-robot zeer waardevol zijn. Cobots zullen de traditionele robots met andere woorden niet vervangen, maar er worden nieuwe toepassingen gevonden.’

Markten

Assemblage bijvoorbeeld. ‘Bij het assembleren van kleine onderdelen zijn …

Lees het volledige artikel in PT Industrieel Management 7-8, verschijningsdatum 26 september 2017

Reageer op dit artikel